IDR935 Barn og bevegelse 2
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Unni Bogstrand Segberg
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barn og bevegelse
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordningen.
Innhold
Teori om barn, bevegelse og utvikling (nettforelesninger).
Praktiske økter med tema som gjentas fra teorien.
Teori knyttet til tema med motorikk som omdreiningspunkt:
-
Hva påvirker barns fysiske aktivitetsnivå?
-
Hva er motorikk- definisjoner, begreper og teorier
-
Kvalitetsutvikling av gå, løpe, hoppe og kaste.
-
Koordinative egenskaper
-
Motorikk og mestring
-
Motorikk og selvoppfatning
-
Motorikk og kognisjon
-
Idrettens grunnverdier: glede, fellesskap, helse og ærlighet
Praktisk aktivitet med fokus på kvalitetsutvikling av motorisk funksjon
Praktisk aktivitet med fokus på samarbeid og læring
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha grunnleggende kunnskap om hva som påvirker barn til fysisk aktivitet
-
ha grunnleggende kunnskap om hvordan grunnleggende bevegelser utvikles
-
ha grunnleggende kunnskap om koordinative egenskaper
-
ha grunnleggende kunnskap om psykiske forhold som påvirker motorisk funksjon
-
ha grunnleggende kunnskap om forholdet mellom motorikk og andre utviklingsområder
-
ha kunnskap om barneidrettens verdigrunnlag
Ferdighet
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne lede aktivitet med spesifikke kvalitetsmål for å utvikle motorisk kvalitet
-
kunne lede aktivitet med spesifikke mål for å utvikle barnas samarbeidsevne
-
kunne lede aktivitet med tverrfaglig fokus
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene:
-
kunne planlegge, gjennomføre og evaluere aktiviteter for barn med fokus på helhetlig utvikling.
-
kunne avdekke dårlig motorisk funksjon hos barn.
-
kunne reflektere over og gi synspunkt på mulige aktiviteter for å forbedre barns motoriske funksjon
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning. Det vil bli gitt nærmere informasjon om obligatorisk undervisning senest ved oppstart av undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 2 samlinger a 2-3 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet.
Forventet arbeidsomfang er 135 timer.
Eksamen
Individuell hjemmeeksamen over fem dager. Det gis gradert karakter.