IDR934 Barn og bevegelse 1
- Studiepoeng:
- 5
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Unni Bogstrand Segberg
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barn og bevegelse
Anbefalte forkunnskaper
Det anbefales at deltakerne har erfaring med eller arbeider med barn og bevegelse, fysisk aktivitet eller kroppsøving i barnehage, skole eller skolefritidsordningen.
Innhold
Teori om barn, bevegelse og utvikling (nettforelesninger).
Praktiske økter med tema som gjentas fra teorien.
Teori knyttet til tema med motorikk som omdreiningspunkt:
-
Bevegelse er meningen
-
Barndom, oppvekst og bevegelse
-
Barns utvikling- en helhet
-
Motorisk utvikling: sanser, persepsjon og sanseintegrering
-
Faser i motorisk utvikling
-
Psykiske forhold som påvirker motorikk
-
Hvordan tilrettelegge for god motorisk læring
-
Tilrettelegging for bevegelsesutvikling i ulike miljø
-
Leker
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studentene:
-
ha grunnleggende kunnskap om betydningen av bevegelse
-
ha grunnleggende kunnskap om oppvekstforhold og betydningen av muligheter for bevegelseslek
-
ha grunnleggende kunnskap om at barns utvikling er helhetlig
-
ha grunnleggende kunnskap om normal motorisk utvikling
-
ha grunnleggende kunnskap om hvordan en kan tilrettelegge for bevegelse i ulike miljø
-
ha kunnskap om ulike bevegelses- og tradisjonsleker
Ferdighet
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne tilrettelegge for bevegelseslek i sal
-
kunne tilrettelegge for bevegelseslek i skog og naturområder
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studentene
-
kunne tilrettelegge for, gjennomføre og evaluere lekaktiviteter for barn
-
kunne gi faglige refleksjoner over hvordan barn beveger seg i ulike miljø
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på obligatorisk undervisning. Det vil bli gitt nærmere informasjon om obligatorisk undervisning senest ved oppstart av undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet vil bli samlingsbasert med 2 samlinger a 2-3 dager. Samlingene vil bestå av teoretiske og praktiske økter. Det er obligatorisk undervisning i emnet. Forventet arbeidsomfang er 135 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig avgjør om det skal gjennomføres midtveisevaluering eller sluttevaluering i form av et møte mellom faglærer og 2-3 studentrepresentanter for alle teoriemner, jfr. normalordningen i kvalitetssikringssystemet, pkt. 2.1.1. I visse emner kan det være behov for sluttevaluering i stedet for midtveisevaluering, evt. begge deler.
Eksamen
Praktisk eksamen i gruppe. Det gis felles karakter for gruppeeksamen. Det gis gradert karakter.