IDR424 Veien til idrettslig ekspertise
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Monica Klungland Torstveit
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Engelsk eller norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Engelsk eller norskAnbefalte forkunnskaper
IDR423 Utvikling, læring og prestasjon i idrett (15 sp) eller tilsvarende
Innhold
Innholdet i dette emnet vil være sentrert rundt aktuelle forhold relatert til utvikling av idrettslig ekspertise. Både psykososiale og fysiske ferdigheter, inkludert tekniske og taktiske aspekter, vil være sentrale tema. I tillegg vil undervisningen være relatert til hvordan individ og lag kan utvikle seg og prestere i idrett, hvordan man kan tilrettelegge for best mulige forhold rundt trening og konkurranse, samt aktuelle problemstillinger innen idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett.
Hovedtematikk:
- Talentidentifisering og talentutvikling
- Treningsplanlegging for prestasjonsutvikling
- Trening og optimalisering av fysiske ferdigheter
- Coaching av prestasjonsgrupper
- Gruppedynamikk og prestasjonskulturer i idrett
- Spenningsregulering i idrett
- Prestasjonsernæring og restitusjonsmetoder
- Energitilgjengelighet og kroppssammensetning
- Etikk i toppidretten
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap og spesialisert innsikt i teorier, begreper og problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise
- har inngående kunnskap om faktorer av betydning for utvikling av idrettslig ekspertise
- har inngående kunnskap om aktuelle faglige problemstillinger knyttet til idrettslig ekspertise og etiske aspekter ved toppidrett med utgangspunkt i vitenskapelige teorier og metoder
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise
- kan analysere og kritisk vurdere ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen idrettslig ekspertise
- kan kritisk vurdere og anvende forsknings- og utviklingsarbeid innen idrettslig ekspertise på en selvstendig måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere relevante fag- og forskningsetiske problemstillinger innen idrettslig ekspertise
- kan formidle selvstendig forsknings- og utviklingsarbeid på høyt faglig nivå
- kan kommunisere faglige problemstillinger innenfor fagområdet idrettslig ekspertise til ulike målgrupper
- kan bidra til nytenking og innovasjon innen fagområdet idrettslig ekspertise
Vilkår for å gå opp til eksamen
Skriftlig individuell oppgave basert på pensumrelevant tema, vurderes til godkjent/ ikke godkjent.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformer er forelesninger, gruppearbeid, formidling og selvstudium. Forventet arbeidsomfang er 405 timer.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Muntlig individuell eksamen. Det gis gradert karakter.
Se nærmere informasjon i Canvas.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR410 – Prestasjonsutvikling i idrett og fysisk aktivitet | 15 |