IDR417 Pedagogisk psykologi i kroppsøving
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Aron Gauti Laxdal
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Fagdidaktikk for grunnskolens trinn 1-7, 2-årig masterprogram
- Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7, 5-årig masterprogram
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, IDR134 Kroppsøving og bevegelsesglede, IDR135 Kroppsøving og elevmangfold og IDR207 Kroppsøving og aktivitetslære eller tilsvarende.
Innhold
Emnet tar opp grunnleggende kroppsøvingsrelevante problemstillinger innen pedagogisk psykologi og problemstillinger som er sentrale for pedagogisk praksis i faget kroppsøving. Det legges vekt på at studentene skal tilegne seg et repertoar av perspektiver og kunne forstå hvordan disse brukes og virker for den enkelte og i institusjoner. Sentrale fenomener belyses gjennom case, praksis, teori og forskningslitteratur.
-
Motivasjonsteorier
-
Ulike forutsetninger og behov
-
Ulike kulturer, oppvekstmiljø og samfunnsmessige forhold
-
Teorier om utvikling og læring
-
Kroppsøvingslæreren som leder og motivator
Faget i praksis
Det er 20 timer i praksis i emnet. Målet med praksisen er å gjøre studentene kjent med skolen og å forberede skoleovertakelse i 8. semester i samarbeid med praksislærer.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
Kunnskaper
-
Ha inngående kjennskap til sentrale motivasjonsteorier relevante for kroppsøving
-
Ha inngående kunnskap om barn og unges utvikling i et sosialøkologisk perspektiv
-
Ha inngående kunnskap om og kunne anvende sentrale teorier og perspektiver knyttet til læring, undervisning og ledelse i kroppsøving
-
Ha inngående kunnskap om ulike aspekter ved kroppsøvingslærerens rolle og kritisk kunne reflektere over ulike aspekter ved rollen
-
Ha inngående kunnskap om hvordan kroppsøving kan brukes for å utvikle godt læringsmiljø i skole og fritid
Ferdigheter
-
Kunne analysere samfunnsmessige oppvekstsvilkår sett i sammenheng med barn og unges utvikling
-
Kunne analysere og forstå individ- og gruppeprosesser og kunne påvirke disse
-
Kunne demonstrere hvordan ulike elev- og miljøforutsetninger påvirker læring og utvikling
-
Kunne systematisk og kritisk vurdere egen rolle som kroppsøvingslærer
Generell kompetanse
-
Kunne ta ansvar for utvikling av egen profesjonalitet som lærer og kroppsøvingslærer
-
Kunne anvende sentrale motivasjonsteorier til å fremme læring i faget
-
Kunne bidra til elevers faglige utvikling med utgangspunkt i kroppsøving
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent arbeidskrav (se utfyllende informasjon i semesterplan i Canvas).
Praksis må være bestått.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen gis i form av forelesninger, seminarer, individuelt arbeid og dialogbasert undervisning/veiledning. Forventet arbeidsomfang for emnet er 400 timer. Se mer informasjon i semesterplanen i Canvas.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Studentene skal ved slutten av emnet skrive en individuell oppgave (fagessay) som en 5-dagers hjemmeeksamen. Besvarelsen skal være på 3500 ord (+/- 10 %) (1 ½ linjeavstand) + litteraturliste. Det gis gradert karakter.
Se nærmere informasjon i Canvas.