IDR214 Trener- og veilederrolle i idrett
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Rune Høigaard
- Undervisningssemester:
- Vår
- Varighet:
- 1 semester
Forkunnskapskrav
Bestått første året av Idrett, bachelorprogram.
Innhold
-
Trenerrollen i individuell idrett og lagidrett
-
Trenerrollen i relasjon til ulik alder og ulikt prestasjonsnivå
-
Coaching/veiledning på individnivå
-
Teamcoaching/-veiledning
-
Treneren som leder
-
Etikk og etisk refleksjon i trener- og veilederrollen
-
Anvendt coaching og veiledning i møte med utøveren
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
-
ha bred kunnskap knyttet til trener- og veilederrollen
-
ha grunnleggende praktisk trener- og veiledningskompetanse på individ- og gruppenivå
-
ha innsikt i egen væremåte/rolle for å kunne etablere gode trener- og utøverrelasjoner
-
ha etisk kompetanse for å kunne forstå og håndtere utfordringer som kan oppstå i rollen som trener og veileder
-
kunne anvende coachingteorier og -prinsipper i idrettskontekster med ulike fokus
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent deltakelse i obligatorisk undervisning.
Individuelle refleksjonslogger må være godkjent.
Se nærmere informasjon på Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, praktisk arbeid, seminar, basisgrupper, casearbeid, gruppearbeid og individuelt arbeid. All undervisning knyttet til seminar og basisgrupper er obligatorisk (minimum 80% deltakelse). Se nærmere informasjon på Canvas.
Forventet arbeidsomfang i dette emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse og bestått første år av Idrett, bachelorprogram.
Eksamen
Individuell praktisk-metodisk muntlig eksamen av cirka 30 minutters varighet:
Studenten skal gjennom en veiledningssamtale med en annen student demonstrere/dokumentere sin veiledningskompetanse. Deretter blir studenten eksaminert i forhold til demonstrasjonen samt pensum i emnet.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.