IDR206 Fysisk aktivitet og helse
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hilde Lohne Seiler
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Årsstudium i idrett (60SP) og/eller IDR 116 (10 SP) eller tilsvarende.
Innhold
Det legges vekt på kunnskap om og ferdigheter knyttet til fysisk aktivitet for å motvirke en stillesittende livsstil, samt opprettholde og fremme en aktiv livsstil. I tillegg vektlegges også kunnskap knyttet til psykososiale faktorer. Studentene får erfaring i kartlegging/testing av fysisk aktivitetsnivå/-vaner og helserelatert fysisk form, samt innføring i bruk av verktøy for å fremme veilederkompetanse. Det vil i emnet hovedsakelig fokuseres på hverdagsaktivitet og lavterskelaktivitet, samt økt kunnskap knyttet til viktigheten av en aktiv, helsefremmende - og bevarende livsstil.
I det følgende skisseres hovedpunkter på innhold i emnet:
-
Retningslinjer (eks. Helsedirektoratet), lovverk (eks. samhandlingsreformen) og kvalitetssikringssystemer (eks. ICF; International Classification of Function)
-
Status fysisk aktivitetsnivå og fysisk form i befolkningen
-
Sammenhengen mellom fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, stillesitting, fysisk form samt fysisk og psykisk helse
-
Fysisk aktivitet som «friskfaktor» og stillesitting som «riskfaktor»
-
Rammebetingelser (som fysiske/miljømessige, psykiske og sosiale)
-
Barrierer og motiver for fysisk aktivitet
-
Fysisk aktivitet og bærekraft
-
Implementerbare tester/verktøy for måling av fysisk aktivitetsnivå (som akselerometer, spørreskjema, observasjon) og helserelatert fysisk form (primært feltbaserte tester)
-
Verktøy for å fremme veilederkompetanse
-
Eksempler på tilrettelegging av fysisk aktivitet for ulike grupper i et livstidsløp (barn/unge, voksne, eldre) på ulike arenaer (som eksempelvis skole, arbeidsplass, treningssenter, frisklivssentral, transport, natur)
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene:
-
Ha forskningsbasert kunnskap om sammenhengen mellom fysisk aktivitet, fysisk inaktivitet, stillesitting, fysisk form og helse
-
Ha kunnskap om hvordan tilrettelegge for fysisk aktivitet for ulike grupper og ved ulike rammebetingelser
-
Ha kunnskap om ulike barrierer for fysisk aktivitet og hvordan motivere for fysisk aktivitet og livsstilsendring for ulike grupper
-
Kunne planlegge, gjennomføre og evaluere testing av fysisk aktivtetsnivå og helserelatert fysisk form, samt formidle resultater på individnivå
-
Kunne kartlegge individuelle og samfunnsmessige rammebetingelser, samt planlegge, gjennomføre og evaluere fysisk aktivitet for ulike grupper
-
Ha erfaring knyttet til ulike testmetoder for måling av fysisk aktivitetsnivå og helserelatert fysisk form og kunne vurdere aktivitetstiltak som kan være helsefremmende for ulike grupper
-
Ha innsikt i formidling/veiledning knyttet til fysisk aktivitet blant personer som ønsker eller bør oppnå økt fysisk aktivitetsnivå
-
Kunne forstå betydningen og nødvendigheten av å holde seg oppdatert knyttet til forskningsrelevant kunnskap på temaet
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent laboratorierapport basert på testing av fysisk aktivitetsnivå og helserelatert fysisk form. Deltatt i obligatorisk undervisning. Se nærmere informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, dialogbasert undervisning, laboratorieundervisning, praktisk feltbasert undervisning og gruppearbeid. Det vil bli lagt vekt på å samhandle teori og praksis. All undervisning knyttet til teoretisk og praktisk arbeid i laboratorie virksomhet er obligatorisk. Arbeidsomfanget er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse og bestått årsstudium i idrett eller IDR116 Idrettsfaglig basisemne eller tilsvarende.
Eksamen
Individuell tre timers skriftlig eksamen under tilsyn. Vurderes med gradert karakter.
Se nærmere beskrivelse i semesterplanen på Canvas.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR205 – Fysisk aktivitet og helse | 10 |