IDR139 Motorisk utvikling og læring
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ann Christin Helgesen Bjørke
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Innhold
-
Barns motoriske utvikling
-
Avvik fra normalutvikling og tilrettelegging for fysisk aktivitet hos barn og unge med spesielle behov
-
Definisjoner, begreper og teoretiske perspektiver på motorikk
-
Observasjon og testing av motorisk funksjon
-
Aktiviteter i ulike miljø
-
Idrettsaktiviteter for barn og unge
-
Praktisk arbeid med barn og/eller unge i bevegelse
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
-
ha grunnleggende kunnskap om barns motoriske utvikling
-
kunne beskrive ulike teoretiske perspektiver på barns motoriske utvikling
-
ha kjennskap til avvik fra normalutvikling, og hvordan man kan legge til rette for fysisk aktivitet for barn og unge med spesielle behov
-
ha kjennskap til utvalgte observasjonsmetoder og motoriske tester
-
kunne gjennomføre lek og idrettsaktiviteter med barn og/eller unge i ulike miljø
-
ha kjennskap til Norges Idrettsforbunds barneidrettsbestemmelser ut ifra et motorisk perspektiv
-
kunne forklare bevegelseslekens betydning for barns helhetlige utvikling
Vilkår for å gå opp til eksamen
-
Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning
-
Godkjent praksis for lektorstudentene
-
Godkjent praktisk observasjonsoppgave i gruppe med muntlig fremlegg for disiplinstudentene
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen vil bli gitt i form av forelesninger, gruppearbeid, samt praktisk undervisning i lek og idrettsaktiviteter i ulike miljø (eksempelvis natur, vann, sal).
Disiplinstudenter har i tillegg en obligatorisk praktisk observasjonsoppgave i gruppe med et avsluttende muntlig fremlegg.
For lektorstudenter inngår det ti dager praksis i skolen.
All undervisning i praktiske idrettsaktiviteter er obligatorisk (minimum 80% deltagelse).
Se nærmere beskrivelse i Canvas.
Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
4 timers individuell skriftlig eksamen under tilsyn.
Vurderingsuttrykk: Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling | 10 |
IDR103 – Barn og unge, bevegelse og utvikling | 10 |