Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Anbefalte forkunnskaper

Relevant kandidat- eller masterutdanning som fyller kravene for å bli tatt opp ved en norsk ph.d.-utdanning.

Innhold

Emnet skal utvikle studentenes evne til kritisk refleksjon over historievitenskapelige, etiske, normative og sosiale sider ved historikernes arbeid og praksis.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

Kunnskap

  • være i kunnskapsfronten innenfor historievitenskapen og beherske fagets vitenskapsteori og sentrale vitenskapsteoretiske diskusjoner.

  • kunne bidra til utvikling av ny kunnskap, nye teorier, metoder, fortolkninger og dokumentasjonsformer innenfor historie

Ferdigheter

  • kunne håndtere komplekse historiefaglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet.

  • kunne vurdere ulike historiefaglige fremstillingers metodiske og teoretiske kvaliteter

Generell kompetanse

  • kunne vurdere verdien og relevansen av ulike typer historiefaglig forskning for menneskelig erkjennelse og samfunnsinnsikt

  • kunne identifisere relevante etiske problemstillinger og utøve sin forskning og historiefaglige arbeid med faglig integritet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltagelse på kurset

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er seminarbasert med studentaktive arbeidsformer, praktiske øvinger og diskusjoner. Seminarene er obligatoriske.

Tilgang for privatister

Nei.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Obligatoriske aktiviteter (for å bestå emnet må begge deler være gjennomført og godkjent)

  1. Paper som skal inneholde refleksjon om ett spørsmål om etiske, normative eller sosiale spørsmål innen historie.

  2. Presentasjon om essay emnet ditt til de andre på kurset.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:49:51