HI-409 Historisk teori og metode
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Apostolos Spanos
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk og engelsk.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
Norsk og engelsk.Innhold
Emnet skal utvikle studentenes evne til kritisk refleksjon over historievitenskapelige, normative og sosiale sider ved historikernes arbeid og praksis. Studentene skal gjøre seg kjent med egenarten til ulike sjangere innenfor historieforskningen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha innsikt i historisk metode og historiefaglig teori, slik disse anvendes og diskuteres i dagens historiefagvitenskap
-
beherske fagbegreper innenfor historisk teori og metode
-
ha innsikt i ulike historiefaglige forskningsstrategier og faglige problemstillinger knyttet til disse
-
ha innsikt i hvordan arbeide med ulike kildetyper
Ferdigheter
-
kunne drøfte utforming av forskningsprosjekter, deriblant valg av forskningsstrategi, analysenivå og avgrensninger
-
kunne tolke, anvende, utnytte og vurdere kritisk ulike typer historisk materiale som kilder for historisk forskning
-
kunne vurdere ulike historiefaglige fremstillingers metodiske og teoretiske kvaliteter, og finne frem til og vurdere relevant faglitteratur for egen fremtidig oppgaveskriving
-
kunne vurdere ulike historiske undersøkelser i forhold til teoretisk helhet og samfunnsmessig kontekst
Generell kompetanse
-
kunne forklare verdien og relevansen av ulike typer historiefaglig forskning for menneskelig erkjennelse og samfunnsinnsikt
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves innlevering av fire skriftlige arbeider, hvert på minst 400 ord, som knyttes til en av kursets moduler. Tre av disse vil, i bearbeidet form, inngå i eksamensmappen.
Undervisnings- og læringsformer
Kombinasjon av forelesninger og problemstillingbaserte seminarer med praktiske øvinger og diskusjoner, og kollokviearbeid. Kurset er delvis basert på omvendt undervisning. Forventet arbeidsomfang ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Eksamen
Mappe med tre oppgaver av 1000 ord (± 10%) per oppgave. Fotnoter og litteraturliste kommer i tillegg. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
HI-401 – Innføring i historisk teori og metode | 10 |