Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram.

Innhold

  • Teorier om menneskelig atferd og motivasjon for endring

  • Modeller for helseatferd

  • Helsepsykologi

  • Helseprofilvurdering: Kartlegging og evaluering på individ- og gruppe nivå

  • Livsstil og helseteknologi

  • Etiske aspekter knyttet til veilederrollen

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne gjøre rede for teorier om menneskelig atferd og motivasjon

  • ha bred kunnskap om modeller for helseatferd og atferdsendring

  • kunne reflektere over hvilke faktorer som påvirker helseatferd og atferdsendring

  • kunne identifisere, beskrive og reflektere over etiske problemstillinger knyttet til veilederrollen

  • kunne reflektere over bruken av helseteknologi

  • kunne gjennomføre og vurdere en helseprofilvurdering

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent individuelt, skriftlig arbeidskrav

  • Godkjent obligatorisk deltakelse i deler av undervisningen

 

Se nærmere beskrivelse i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, seminarer, selvstudium og gruppearbeid. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Generell studiekompetanse

og

Bestått første år av folkehelsearbeid, bachelorprogram, eller tilsvarende.

Eksamen

Individuell muntlig eksamen. Vurderes med gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 05:49:34