FIL100 Kunnskapsteori og vitenskapsfilosofi
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlig:
- Einar Duenger Bøhn
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en innføring i nyere kunnskapsteori og vitenskapsfilosofi. Kunnskapsteori er studiet av hva kunnskap er, samt relaterte begreper som oppfatning og berettigelse. Sentrale spørsmål er: Hva innebærer det å ha kunnskap om noe? Hva kan vi, og hva kan vi ikke oppnå kunnskap om? Kan vi oppnå noe kunnskap i det hele tatt? Er kunnskap det samme for alle? Har alle lik mulighet for å bidra til kunnskap? Hva er forbindelsen mellom kunnskap og makt?
Vitenskapsfilosofi er studiet av hva vitenskap er, samt relaterte begreper som vitenskapelig kunnskap, vitenskapelig berettigelse, vitenskapelige metoder og realisme versus anti-realisme og instrumentalisme. Sentrale spørsmål er: Hva vil det si å bedrive vitenskap? Finnes det flere vitenskapelige metoder? Hva innebærer det å ha vitenskapelig kunnskap om noe? Hva kan vi, og hva kan vi ikke oppnå vitenskapelig kunnskap om?
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten
Kunnskap
-
ha bred kunnskap om kunnskapsteori og vitenskapsfilosofi
-
ha kjennskap til problemene med kunnskap og berettigelse
-
ha kunnskap om skeptisisme
-
ha kunnskap om hva som kjennetegner vitenskapen og dens metoder
Ferdigheter
-
kunne reflektere over begrepene kunnskap, berettigelse, vitenskap og den vitenskapelige metode
-
kunne reflektere over kunnskap og makt
-
kunne vurdere om noe er vitenskap eller ikke
Generell kompetanse
-
kunne formidle problemene omkring kunnskap, berettigelse og skeptisisme
-
kunne anvende den tilegnede kunnskapen på nye problemstillinger
Vilkår for å gå opp til eksamen
Portprøve må være godkjent. Nærmere informasjon blir gitt ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og kollokviegrupper. Forventet arbeidsomfang ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Generell studiekompetanse
Eksamen
Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn. Gradert karakter.