ERN404 Mat og livsstil i et helsefremmende perspektiv
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Margrethe Røed
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Forkunnskapskrav
Bestått 150 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen, inkludert 30 studiepoeng i Pedagogikk og elevkunnskap, ERN134 Mat, ernæring og undervisning, ERN209 Mat og samfunn og ERN210 Mat og entreprenørskap eller tilsvarende.
Innhold
-
Betydningen av mat og ernæring fra tidlig utvikling for helseprofil og livslang helse
-
Folkehelseutfordringer knyttet til mat og ernæring blant barn og ungdom
-
Faktorer som påvirker matvalg og matvaner
-
«Foodscapes» (matlandskap)
-
Ulike kostmønstre
-
Matoverfølsomhet
-
Sosial ulikhet i helse
-
Smaksutvikling og sensorikk
-
Mattrygghet
-
Metoder for fagformidling til ulike grupper
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emne skal studenten
-
Ha avansert kunnskap om konsekvenser av ubalansert ernæring
-
Ha avansert kunnskap om betydningen av kosthold fra tidlig utvikling
-
Ha inngående kunnskap om betydningen av kosthold for livslang helse
-
Ha innsikt i og kunne analysere folkehelseutfordringer knyttet til barn og unges kosthold
-
Ha inngående kunnskap om faktorer som påvirker barn og unges matatferd
-
Ha innsikt i hvordan sosial ulikhet påvirker barn og unges helse
-
Kunne identifisere helsemessige konsekvenser av ulike kostholdsmønster og dietter
-
Ha avansert kunnskap om sensorikk og spiseutvikling
-
Ha kunnskap om forvaltningen av mattrygghet nasjonalt og globalt
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
Kunne formidle kostholdets grunnleggende betydning for livslang helse ved bruk av digitale verktøy
-
Kunne utvikle undervisningsopplegg om mat og sensorikk med fokus på helsefremmende kosthold
-
Kunne utforske ulike typer matlandskap og reflektere over hvordan miljøet påvirker kosthold
-
Kunne planlegge og utvikle matretter for grupper med spesielle matbehov knyttet til helse
-
Kunne analysere folkehelseutfordringer knyttet til barn og unges kosthold og identifisere barrierer for helsefremmende kosthold
-
kunne anvende utforskende metoder i undervisningen
-
kunne analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder om kosthold og ernæring
-
Kunne eksperimentere med oppskrifter i helsefremmende retning og kritisk vurdere resultater
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
Kunne initiere og videreutvikle undervisningsopplegg i tråd med ny kunnskap og endrede rammebetingelser
-
Kunne analysere og reflektere rundt etiske dilemma knyttet til kosthold, livsstil og helse
Vilkår for å gå opp til eksamen
Grunnskolelærerstudenter må ha bestått:
-
praksis
Grunnskolelærerstudenter må ha godkjent:
-
arbeidskrav beskrevet i semesterplanen
-
obligatorisk undervisning
Enkeltemnestudenter må ha godkjent:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis
-
arbeidskrav beskrevet i semesterplanen
-
obligatorisk undervisning
Se mer informasjon i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av fellesforelesninger, individuelt arbeid, gruppearbeid, prosjektarbeid og praktiske øvelser. Relevante digitale verktøy vil benyttes som hjelpemiddel for læring, formidling og vurdering. Fagformidling og utvikling av relevante undervisningsopplegg med utgangspunkt i fagstoffet vil stå i fokus. Forventet arbeidsomfang i emnet er 400 timer. Deler av undervisningen er obligatorisk (se mer informasjon i Canvas).
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt ordinære forkunnskapskrav.
Eksamen
Fem dagers individuell hjemmeeksamen. Oppgaven vurderes med gradert karakter.
Se mer informasjon i Canvas.