Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Bestått EN-148 Fagdidaktikk i engelsk i lektorutdanning for trinn 8-13

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i engelskdidaktikk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp engelskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, læreplanverket og øvrige styringsdokumenter. Analyse og kritisk refleksjon over fagdidaktiske og yrkesetiske problemstillinger står også sentralt. Undervisningen er forskningsbasert og tilbyr studentene et innblikk i og oversikt over sentrale og klassiske emner innen fagdidaktisk forskning.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp engelsklærerrollen og kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes forutsetninger. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av gode relasjoner og konstruktive læringsmiljø står også sentralt.

Undervisning og læring behandler omfattende kunnskap om fagdidaktiske teorier, arbeidsmåter, læringsstrategier og trykte og digitale læremidler som egner seg på ulike nivåer i videregående opplæring. De grunnleggende ferdighetene og yrkesretting i engelsk, samt kunnskap om tverrfaglig arbeid står også sentralt. Med utgangspunkt i studentenes fagkompetanse i engelsk og innsikt i fagets didaktikk vil emnet videre fokusere på fagdidaktisk refleksjon og praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av engelskundervisningen i videregående skole.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha inngående fagdidaktisk kunnskap i engelsk rettet mot trinn 11-13.

  • ha inngående kunnskap om: læreplanene for de ulike engelskretningene i videregående skole, de ulike modeller og teorier for klasseledelse, relasjonsbygging og læringsmiljø.

  • ha bred kunnskap om ulike læringsstrategier, arbeidsmåter og læringsarenaer, også digitale, som egner seg i engelskfaget på de ulike trinn og utdanningsprogram, samt yrkesretting av engelskfaget.

  • ha kunnskap om den flerkulturelle og flerspråklige skolen og hvordan engelskfaget kan brukes i denne sammenhengen.

  • ha god kunnskap om ungdomskultur, om ungdomsutvikling og deres Anglo-amerikanske påvirkning.

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne ta i bruk sine digitale ferdigheter, samt faglige og didaktiske kunnskaper i engelsk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser.

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere undervisning i engelsk på ulike utdanningsprogram i videregående opplæring basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap i fag og fagdidaktikk.

  • kunne analysere læreplanen og utarbeide tydelige og relevante læringsmål på ulike nivå, samt fremstå som en tydelig klasseromsleder.

  • kunne etablere og opprettholde trygge, motiverende og inkluderende læringsmiljø ved å bruke og begrunne valg av varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset nivå og utdanningsprogram.

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne nyttiggjøre seg av sammenhengen mellom fag, fagdidaktikk, pedagogikk og praksis ute i skolen.

  • kunne diskutere og formidle faglige og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå.

  • være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning, samt initiere faglig-metodisk utviklingsarbeid.

  • ha evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen generelt og for engelsk spesielt.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Obligatorisk oppmøte i undervisningen (80%)

  • Bestått praksis

  • For studenter som tar engelsk som fag 1 (masterfag), gjelder følgende eksamenskrav: bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og engelskdidaktikk.

  • For studenter som tar engelsk som fag 2 (årsenhet), gjelder følgende eksamenskrav: bestått didaktisk/praksisrelatert oppgave.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og vil gis i form av forelesninger, praksis og veiledning, ekskursjoner, samtale, refleksjon, rollespill, intervju, presentasjoner, utarbeiding av undervisningsopplegg og andre praktiske øvelser. Praktisk utprøving av ulike arbeidsformer knyttet til engelsk og lærerrollen vil stå sentralt.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av profesjonsfaget, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen.

Studenter som tar engelsk som fag 1 (masterfag), skal skrive en tverrfaglig oppgave i pedagogikk og engelskdidaktikk.

Studenter som tar engelsk som fag 2 (årsenhet) skal skrive en didaktisk/praksisrelatert oppgave.

Studentene skal ha seks ukers praksis.

Undervisningsspråket er engelsk. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

4 timers skriftlig skoleeksamen med gradert karakter

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
EN-443 – Fagdidaktikk i engelsk, del 2, ettfagsvariant 7.5
EN-442 – Fagdidaktikk i engelsk, del 2 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 18. juli 2024 03:02:29