DR-134 Drama- og teaterpedagogikk
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for kunstfag
- Emneansvarlige:
-
- Remi André Slotterøy
- Marianne Nødtvedt Knudsen
- Jeppe Kristensen
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet gir en grunnleggende praktisk og teoretisk innføring i hvordan teater og drama kan anvendes i skole og kulturskole.
Gjennom praktiske erfaringer med improvisasjon, anvendt teater, dramapedagogikk og teater utvikles den enkelte students kreative potensiale. Parallelt med at studentene arbeider med sitt eget skapende arbeid, vil det bli drøftet hvordan teaterets elementer, virkemidler og uttrykksformer også forekommer både i barns spontane dramatiske lek og ungdoms digitale hverdag.
Videre vil studentene få kunnskap om hvilke muligheter og utfordringer som er knyttet til teater som arbeidsform og fag i grunn- og videregående skole. Valgfaget Sal og scene i ungdomsskolen og programfagene innenfor musikk, dans og drama i videregående skole vil være sentrale i denne sammenhengen. Det samme gjelder DKS og andre kunst- og kulturaktører som tilbyr teaterforestillinger til skolen. Studentene vil få erfaring med å knytte teaterforestillinger til skolens læreplaner og med å utarbeide undervisningsopplegg som kan tilbys før eller etter teaterbesøk.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha kunnskap om drama- og teaterpedagogisk og didaktisk teori og metode
-
ha kunnskap om og erfaring med estetiske læreprosesser, elevaktive undervisningsformer og kreativitet
-
kunne utvide elevers teateropplevelser ved å planlegge og gjennomføre for- og etterarbeid til forestillinger
-
kunne anvende teater og drama som arbeidsform i skole og kulturskole
-
kunne planlegge og gjennomføre drama- og teateraktiviteter og andre kollektive skapende prosesser med ulike aldersgrupper
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent frammøte til obligatorisk undervisning.
- 1-3 godkjente obligatoriske arbeidskrav.
Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består av praktisk arbeid og workshops, forelesninger, seminarer, gruppearbeid, kollokvier, øvinger og selvstudium. Undervisningen i emnet bygger på et samspill mellom analyse, praktisk arbeid og teoretisk refleksjon.
Deler av undervisningen er obligatorisk. Disse delene legges fram i Canvas ved semesterstart. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr studiepoeng.
Studentevaluering
Studieprogramleder i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass/kapasitet.
Eksamen
Skriftlig individuell hjemmeeksamen over 5 dager.
Karakteruttrykk: Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
TEA104 – Bruke - teater | 15 |