Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Forkunnskapskrav

Første studieår av barnevernstudiet, BV-201 Grunnlagstenkning og etikk i barnevernet og BV-202 Praksis i miljøterapeutisk barnevern

Anbefalte forkunnskaper

JU-200 Forvaltningsrett og JU-301 Velfersdrett

Innhold

Emnet fokuserer på arbeid med barn og unge innenfor en barnevernkontekst. Emnet skal gi studentene grundig forståelse av og kunnskap om sentrale deler av det barnevernfaglige arbeidet. Det vektlegges å gi studentene kunnskap om ulike arbeidsmåter, der både frivillige tiltak og tvang/omsorgstiltak inkluderes. Samarbeid med barn, unge og foreldre, undersøkelse av barns omsorgssituasjon, iverksetting av tiltak samt dokumentasjon av arbeidet og beslutninger inngår i emnet. Barnevernets sentrale oppgave med henblikk på å avdekke omsorgssvikt inngår også i emnet. En sentral del i emnet er ferdighetstrening.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i samarbeid og medvirkning med barn og foreldre

  • ha kunnskap om foreldreferdigheter, foreldresamarbeid og omsorgskompetanse

  • ha kunnskap om ulike former for omsorgssvikt, årsaksforhold og mulige konsekvenser for barns helse og utvikling

  • ha kunnskap om risiko, beskyttelse og resiliens

  • ha bred kunnskap om kartlegging, analyse og vurdering i faglig forankrede undersøkelser

  • ha bred kunnskap om kvalitet og dokumentasjonsformer og -krav i barnevernet

  • ha kunnskap om oppfølging, tiltak og fosterhjemsarbeid

  • ha kunnskap om frivillighet og tvang

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne samhandle og samarbeide med barn og voksne, ta individuelle hensyn samt kontekstualisere arbeidet

  • kunne anvende barnevernfaglig kunnskap til å undersøke, kritisk vurdere og dokumentere barn og unges behov og omsorgssituasjon, herunder akuttarbeid

  • kunne kartlegge ressurser og risikofaktorer

  • kunne bidra til endringsarbeid i samarbeid med familien

  • kunne vurdere grunnlaget for valg av tiltak for og sammen med barn og unge

  • kunne redegjøre muntlig og skriftlig for faglige vurderinger og skjønn

  • kunne mestre konfliktfylte situasjoner

  • kunne se og vurdere barnet i et helhetsperspektiv

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i hva det innebærer å ha barneperspektiv og barnets perspektiv i arbeidet

  • ha innsikt i barnevernsarbeiderens komplekse rolle og funksjon

  • ha kjennskap til betydningen av tverrfaglig samarbeid i barnevernfaglig arbeid

  • ha kunnskap om dilemmaer som kan oppstå der rett til privatliv står i konflikt med barns rett til beskyttelse og omsorg

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent arbeidskrav, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart. Det er krav om minimum 80 % deltagelse i seminarer og 80 % oppmøte til ferdighetstrening. Deltagelse i mentorgrupper, nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen omfatter forelesninger, seminarer, gruppearbeid, mentorgrupper og ferdighetstrening.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig eksamen. Nærmere informasjon gis på Canvas. Gradert karakter, A-F.

Annen informasjon

Det stilles krav om at alle studenter ved UiA har egen bærbar datamaskin til bruk i undervisning og eksamen, jf. forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Agder § 12d.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 20:46:54