Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Sentralt i emnet er lærerprofesjonens mandat og oppgaver, der didaktiske, etiske og lederegenskaper står sentralt. Det er fokus på den tospråklige og krysskulturelle lærerens profesjonskunnskaper og ferdigheter i en flerkulturell skole. Her inngår kompetanse om inkludering og mangfold, forståelse for ulike kulturer og hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn. Emnet vil inkludere ulike tilnærminger og muligheter for studenter til å reflektere over individuelle livserfaringer knyttet til faglitteratur og praksis. Emnet har fokus på personlig utvikling og styrking av personlige egenskaper og erfaringer i utvikling av en tospråklig, krysskulturell læreridentitet, som innebærer å forstå og tolke individuell kompetanse og erfaring i lys av teori og praksis. Et slikt perspektiv legger vekt på å styrke selvtillit og forståelse av en selv som tospråklig og flerkulturell lærer. Tilnærmingen i emnet vil derfor vektlegge dialog og personlig engasjement i forhold til tema som blir tatt opp. Her inngår kompetanse om tospråklighet og krysskulturell erfaring i forhold til hvordan man kan samhandle i samfunnet på tvers av ulik språk- og kulturbakgrunn.

Emnet tar for seg utvikling av grunnleggende ferdigheter hos elever. Det fokuseres på hva det vil si å ha norsk som andrespråk og på teorier om språkdanning.

Det legges vekt på utvikling av studentenes profesjonsfaglige digitale ferdigheter.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • lærerprofesjonens mandat og oppgaver

  • profesjonsetisk plattform for lærere

  • Den krysskulturelle lærerrollen og spørsmål om egen flerkulturell identitet

  • klasseledelse

  • hva flerspråklighet er

  • morsmålets betydning

  • norsk språk i kontrastivt perspektiv (sammenlikne norsk og morsmål)

  • grunnleggende lese- og skriveopplæring

  • hvordan bildebøker kan brukes i opplæring

Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læringsarbeid

  • kan reflektere og diskuterer lærerrollen knyttet til flerkulturelle spørsmål

  • har tilegnet seg kunnskap om hva det vil så å være flerspråklig og hvordan man som lærer kan legge til rette for flerspråklig utvikling

  • kan reflektere over hva det vil si å ha norsk som andrespråk og forholdet mellom morsmålet og det norske språket

  • kan støtte elever i den første lese- og skriveopplæringen

  • kan analysere og anvende bildebøker

  • kan begrunne sine didaktiske valg

Generell kompetanse

Studenten

  • har kunnskap om læreres oppgaver og mandat i en flerkulturell skole med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk

  • kan reflektere over hva det vil si å være flerspråklig og hvordan flerspråklighet kan brukes som ressurs i norsk skole

  • støtte flerspråklige elever i lese- og skriveutviklingen

Vilkår for å gå opp til eksamen

Godkjent 3 arbeidskrav og praksisrapport.

Oppmøte på 75 % av obligatoriske samlinger.

Studenter skal ha gjennomført og bestått 20 dagers veiledet og vurdert praksis.

Ytterligere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen er i stor grad samlingsbasert. Det er fire samlinger i høstsemesteret og fire i vårsemesteret. Mellom samlingene på UiA arbeider studentene individuelt og i grupper med lærestoffet. Sentrale arbeidsformer er forelesninger, seminarer, muntlige presentasjoner, selvstudium, gruppediskusjoner og dokumentasjon av gjennomførte praksisaktiviteter. Studentene tar i bruk digitale verktøy i undervisning og praksisoppfølging.

Praksis (20 dager) inngår i emnet.

Innlevering og godkjenning av tre arbeidskrav. Ett av arbeidskravene skal være knyttet til praksis. Det er muntlig framlegg i etterkant av praksis. Praksisrapport.

Emnet har et arbeidsomfang på 800 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Individuell 2 dagers hjemmeeksamen: Teller 40%.

Individuell muntlig eksamen: Teller 60%

Gradert karakter.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:51:19