Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Global utvikling og samfunnsplanlegging, masterprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnets overordnede tema er urbanisme og urbanisering forstått som den sosio-romlige formingen av byer og drivkreftene bak disse prosessene. Emnet vil ta utgangspunkt i ulike politiske og sosiale prosesser som strategisk former byer til «kulturelle byer», «entreprenørielle byer», «eventbyer», «opplevelsesbyer», «digitale byer», «kunnskapsbyer» ol. 

Emnet vil ta utgangspunkt i prosesser som ligger til grunn for utvikling av det urbane rom som opplevelse og erfaring, hvordan byen utvikles som sosio-kulturelt møtested, tetthet og diversitet og hvordan byen påvirkes av og endres i en global kontekst. Videre vil emnet fokusere på begrepet urbanisme og hvordan det både refererer til relasjonen mellom byens utforming og byliv og sosial interaksjon i by. Det tredje perspektivet i emnet er hvordan dette inngår i og håndteres gjennom planlegging og politikkutforming.

Emnet vil introdusere og diskutere nye by- og byplanleggingsteorier med fokus på følgende temaer: Byplanlegging og byteori, urbanismens sentrale arbeidsområder og intervensjoner i form av bypolitikk, strategisk byplanlegging og bykonkurranse.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene kunne:

  • kritisk diskutere teorier, begreper, og modeller vedrørende urbanisme i lys av sosio-romlig planlegging av byer

  • ha bred kunnskap om sentrale aspekter av byplanlegging og urbant design

  • kritisk diskutere planleggingsdiskurser, spesielt planlegging for byliv

  • anvende teorier til intervensjon i byplanlegging og politikk

  • forstå og evaluere synlige og potensielle forandringskrefter i byene og gi forslag til intervensjon

Vilkår for å gå opp til eksamen

Obligatorisk deltakelse i gruppearbeid og godkjent grupperapport.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer og gruppearbeid. Emnets undervisning organiseres gjennom en strukturert studieguide som betinger høy grad av studentdeltakelse.

Studentevaluering

The person responsible for the course decides, in cooperation with student representative, the form of student evaluation and whether the course is to have a midway or end of course evaluation in accordance with the quality system for education, chapter 4.1.

Eksamen

Essay 3000 ord for individuell, 5000 ord for gruppe. Essayet blir vurdert ut fra gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 2. juli 2024 02:49:57