TFL939 Design Thinking i praksis
- Studiepoeng:
- 7.5
- Ansvarlig avdeling:
- Handelshøyskolen ved UiA
- Emneansvarlig:
- Even Fjellestad
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskForkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse.
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Innhold
Design thinking er en praktisk metode for innovasjon og utvikling som søker å kombinere tekniske-/organisatoriske muligheter med hva som er økonomisk lønnsomt og hva brukerne eller kundene har behov for. Design thinking fokuserer i stor grad på brukerne, og legger menneskelig adferd til grunn for utviklingen av nye produkter eller tjenester.
Dette tilbudet er et praktisk, grunnleggende emne for innføring i design thinking som arbeidsmåte. Emnet inneholder alle elementene i design thinking, fra hvordan skaffe innsikt i en målgruppe, hvordan utarbeide arbeidshypoteser, generere idèer, skape prototyper samt teste ut forslag og løsninger underveis.
Du vil jobbe med et selvvalgt tema, og står fritt til å jobbe med utfordringer internt i egen organisasjon, eller ta tak i en utfordring lokalt eller på samfunnsnivå. Arbeidet vil ta utgangspunkt i det/de bærekraftsmål som er mest relevant for den utfordringen den enkelte student jobber med.
Læringsutbytte
Emnet vil gi deg en praktisk og grundig innføring i design thinking, og en verktøykasse bestående av praktisk erfaring og brukernære metoder som kan gjenbrukes i andre prosjekt.
Etter gjennomført emne skal du:
-
ha grunnleggende forståelse av teorien bak design thinking
-
ha praktisk erfaring med verktøy, metoder og tankesett for gjennomføring av et design thinking-prosjekt
-
kunne reflektere over egen rolle og kompetanse i en kreativ prosess
-
kunne identifisere muligheter og barrierer for å kunne lede kreative prosjekter i egen organisasjon
-
forstå hvordan design thinking kan være et nyttig verktøy for sammensatte og komplekse utfordringer for å nå FNs bærekraftsmå
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse på 80 % av samlingene.
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen i emnet gis i hovedsak gjennom fem fysiske heldagssamlinger fordelt over et semester, inkludert case, gruppediskusjoner og oppgavearbeid. Samlingene er praktisk rettet, med fokus på praktisk individuelt arbeid, gjerne knyttet til utfordringer i egen organisasjon.
Mellom samlingene arbeider du videre med selvvalgt tema og konkrete oppgaver. Oppgavene er praktisk rettet, og kan integreres i en normal arbeidshverdag om du velger å jobbe med en intern utfordring i egen organisasjon. Oppgavene kan også utføres på ettermiddager eller i helger dersom dette er mer hensiktsmessig for din arbeidsplan.
Forventet arbeidsomfang er ca 200 timer.
Studentevaluering
Studieprogramleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilgang for privatister
Nei
Tilbys som enkeltemne
Nei (tilbys som videreutdanning).
Eksamen
Eksamen i emnet er todelt: Del 1: individuell, skriftlig innleveringsoppgave som utgjør 60 % av endelig bokstavkarakter. Del 2: individuell eller gruppe (inntil 3 studenter), muntlig presentasjon som utgjør 40 % av endelig bokstavkarakter. Mer informasjon i Canvas.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
ORG464 – Innovation through Design Thinking | 3 |