Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Anbefalte forkunnskaper

Studentene bør ha bestått alle emner på 1. og 2. studieår i sitt bachelorprogram.

Innhold

Emnet er knyttet opp mot det internasjonale prosjektet MyMachine (MM) hvor barn finner opp «drømmemaskiner» som deretter bygges og realiseres av universitetsstudenter i samarbeid med elever fra yrkesfag, som i denne sammenhengen representerer fagarbeideren.
Emnet gir praktisk erfaring med nyskaping, produktutvikling og prosjekthåndtering og -ledelse. Praktisk erfaring og refleksjon henger tett sammen, og teori om prosjekthåndtering, designtekning og smidig utvikling vil belyse det praktiske arbeidet og sette det i en større kontekst.
Studentene får en ledende rolle i et prosjektarbeid hvor det skal bygges en fungerende prototyp/maskin basert på en idé laget av barneskolebarn. Studentene som følger emnet må lytte til barnas behov, finne løsninger, lage prototyper, spesifikasjoner, arbeidstegninger, plan for gjennomføring og utvikle et ferdig maskin-konsept. Konseptet overleveres deretter til videregåendeelever som realiserer og bygger maskinen. Med utgangspunkt i egne fagkunnskaper vil studentene få mulighet til å bistå realiseringen av maskinen med mekaniske/digitale/elektroniske komponenter.
Emnet skal bidra til at studenten utvikler kunnskap og kompetanse på prosjekthåndtering og nyskaping, og får erfaring med hva som kreves i de ulike stadiene i arbeidsprosessen fra idé til fungerende prototyp/maskin. Sentralt i emnet står kreativ ideutvikling og problemløsing, samt samarbeid på tvers av fagfelt.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene:

  • ha førstehåndserfaring med nyskapingsprosjekter, og hvordan håndtere prosessen fra idé til fungerende prototype.

  • ha grunnleggende kunnskap om prosjekthåndtering, designtenkning og smidig utvikling

  • ha grunnleggende kunnskap om metoder for kreativ idéskaping og problemløsning i forbindelse med utvikling av prototyper

  • ha oversikt over relevant digital teknologi for utvikling av interaktive prototyper

  • ha utviklet ferdigheter i å kommunisere og samarbeide i et multidisiplinært team

  • kunne utvikle prosjektplan for nyskapingsprosjekter

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Deltagelse på minst én workshop med skoleelever.

  • Levert og presentert mock-up til prosessutstilling.

  • Levert utkast til teknisk arbeidstegning og prosjektplan

Undervisnings- og læringsformer

Arbeid i grupper med jevnlige statusmøter. Workshop på barneskoler, planleggingsmøte med yrkesfag, og utvikling og testing av tidlige prototyper. Mentorer fra lokal industrri bidrar til emnet med sin erfaring fra prosjektarbeid i arbeidslivet. Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 27 timer pr. studiepoeng.

Fungerende prototyper realiseres på vårsemesteret, etter emnets slutt, under ledelse av enklete av studentene i rollen som lønnede prosjektledere.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Skriftlig innlevering av endelig prosjektplan og individuelt refleksjonsnotat. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Karakteruttrykk: Bestått/ikke bestått.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:15