Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

Fokus bestemmes av hvilke pasientkategorier som er i den aktuelle avdeling. Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

  • Selvstendig utførelse av faglig forsvarlig operasjonssykepleie til aktuelle pasientgrupper

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Den akutt og / eller kritisk syke og pårørende

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, traumatologi, AHLR

  • Administrering av eget arbeid - sterilt utøvende og koordinerende funksjon

  • Organisering og koordinering av sykepleie i aktuell avdeling

 

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskaper om, kunne reflektere over og formidle operasjonssykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar uavhengig av type avdeling og pasientgruppe

  • har kunnskaper om og kan formidle eget kompetansenivå og ikke gå utover dette og kan reflektere over egen yrkesutøvelse uavhengig av type avdeling og pasientgruppe 

  • har avansert kunnskap fra alle hovedtemaer og kan anvende kunnskapen på nye områder i yrkesutøvelsen

Ferdigheter

  • kan analysere, begrunne og anvende kunnskap for å identifisere pasientens behov for individuell og helhetlig operasjonssykepleie i komplekse situasjoner

  • kan anvende og formidle kunnskap i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasienten og utføre helhetlig operasjonssykepleie selvstendig i komplekse situasjoner

  • kan gjennomføre mottak av og ha ansvar for mottak av elektive og akutte kirurgiske pasienter selvstendig, beherske AHLR 

  • kan bruke dokumentasjonsverktøy og rapportere den utførte sykepleie muntlig og skriftlig på en forsvarlig og selvstendig måte

  • kan bruke avansert teknisk utstyr som brukes i aktuell avdeling selvstendig, på en sikkerhetsmessig og forsvarlig måte

  • kan gjennomføre smitteforebygging og anvende hygieniske prinsipper selvstendig

  • kan analysere og formidle refleksjoner over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen med ulike spesialister innen fagfeltet

Generell kompetanse

  • kan bidra til, delta i faglige diskusjoner i avdelingen ved å formidle og kommunisere faglig forsvarlig operasjonssykepleie, både analyser og konklusjoner med ulike spesialister innen fagfeltet

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter som operasjonssykepleier, praktiserer og videreutvikler kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samhandling med medarbeidere, pasienter og pårørende 

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift læringsutbytte og innhold, og utføre operasjonssykepleie sammen med operasjonssykepleiere/praksisveiledere i de ulike operasjonsavdelinger, men også selvstendig utføre operasjonssykepleie til aktuelle pasientgrupper. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:06