Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Selvstendig utførelse av faglig forsvarlig intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Den akutt og/eller kritisk syke og pårørende

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, traumatologi, AHLR

  • Administrering av eget arbeid

  • Organisering

 

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • Har avansert kunnskap om, kan anvende, reflektere og analysere intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar uavhengig av type avdeling og pasientgruppe

  • Kan anvende og analysere avansert kunnskap om mottak av pasienter som er traumatiserte og/eller har hjertestans

  • Kan anvende og analysere avansert kunnskap om klinisk og systematisk observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor nye og ukjente pasientgrupper

  • Kan anvende og analysere avansert kunnskap om medikamenter og medikamentadministrasjon i intensivavdelingen

  • Kan anvende og analysere muntlig og skriftlig dokumentasjon forskriftsmessig

  • Kan anvende og analysere avansert kunnskap om det mest vanlige medisinsk tekniske utstyret i avdelingen

  • Kan anvende og analysere avansert kunnskap om smitteforebygging og hygieniske prinsipper

  • Kan anvende og analysere kunnskap om teamkommunikasjon

Ferdigheter

  • Kan selvstendig analysere, vurderer og anvende observasjoner til å strukturere og formulere faglige resonnementer, og arbeide med problemløsning selvstendig hos labile og traumatiserte pasienter

  • Kan selvstendig planlegge, gjøre rede for og administrere eget og samarbeidspartners arbeid for labile pasienter både effektivt og hensiktsmessig

  • Kan være med å administrere kollegers arbeid i aktuell avdeling sammen med praksisveileder

  • Kan bruke ulike dokumentasjonsformer selvstendig og forskriftsmessig

  • Kan bruke avansert kunnskap om potente medikamenter og medikamentadministrasjon i intensivavdelingen selvstendig

  • Kan bruke medisinsk teknisk utstyr forskriftsmessig

  • Kan samhandle og kommunisere analytiske og faglige resonnementer i team

  • Kan analysere og arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning i etiske dilemma

  • Kan anvende og analysere pedagogiske prinsipper til selvstendig å informere akutt og/eller kritisk syke pasienter og pårørende

  • Kan veilede og formidle faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner til kollegaer og medstudenter

  • Kan ta initiativ til, reflektere over og formidle kunnskap om smitteforebygging og anvende hygieniske prinsipper selvstendig

Generell kompetanse

  • Kan formidle og analysere eget kompetansenivå og yrkesutøvelse som intensivsykepleier, og ikke gå utover dette - uavhengig av type avdeling og pasientgruppe

  • Kan kommunisere om faglige og etiske problemstillinger, analyser og konklusjoner med fagpersonell og ledelse, og bidra til nytenkning selvstendig

  • Kan opptre respektfullt overfor pasienter, pårørende og kolleger

  • Kan anvende intensivsykepleiefaglig kompetanse på nye og ukjente områder og i et tempo som de ulike situasjoner krever

  • Kan praktisere og videreutvikle kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samhandling med pasienter, pårørende og kolleger

  • Kan anvende relevante forskningsmetoder til faglig utviklingsarbeid for å bidra til nytenking og utvikling

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal utføre intensivsykepleie selvstendig og sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:06