Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Utførelse av barnesykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder med økt selvstendig ansvar

  • Klinisk observasjoner og vurderinger

  • Aktuelle medikamenter – virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Administrering av eget arbeid

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, planlegging av mottak og mottak

 

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har inngående kunnskaper om og kan reflektere over barnesykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar i ny eller aktuell avdeling - spesielt sett i forhold til familiesentrert omsorg

  • har inngående kunnskap om og kan forsvarlig anvende det mest vanlige tekniske utstyr som brukes i aktuell avdeling

  • har kunnskaper om ulike dokumentasjonsformer, kurveføring og medikamentadministrasjon og rapportere den utførte sykepleie selvstendig

Ferdigheter

  • kan gjennomføre og planlegge og administrere eget arbeid for flere pasienter samtidig

  • kan gjennomføre flere deloppgaver selvstendig, observere respirasjon, sirkulasjon og bevissthet, vurdere, sette i gang og evaluere tiltak hos stabile og labile pasienter

  • kan analysere og forholde ser kritisk til eget kompetansenivå og ikke gå utover dette og kunne reflektere over egen yrkesutøvelse i ny eller aktuell avdeling

  • kan gjennomføre administrering av aktuelle medikamenter, og formidle kunnskap om virkning, bivirkning og dosering av de vanligste medikamentene brukt i avdelingen selvstendig

  • kan gjennomføre mottak av akutte og labile pasienter selvstendig, og ta imot akutte og labile pasienter i samarbeid med praksisveileder

Generell kompetanse

  • kan analysere og forholde seg kritisk til smitteforebygging og anvende hygieniske prinsipper

  • kan kommunisere og ta initiativ til og reflektere over etiske dilemmaer i møte med pasientgruppen sammen med veileder

  • kan bidra og delta i faglige diskusjoner i avdelingen

  • kan anvende og formidle kunnskap i forhold til observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasienten og utføre helhetlig barnesykepleie delvis selvstendig, men fremdeles i samhandling med praksisveileder

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal motta informasjon, omvisning og veiledning i avdeling og sykehus ift læringsutbytte og innhold, og utføre barnesykepleie sammen med barnesykepleiere/praksisveiledere i de ulike barneavdelinger, med økt selvstendig ansvar. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal videre skrive egen målsetting, utarbeide egen turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske (krever 90 % tilstedeværelse). Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager regnes for å være en del av praktiske studier og er også obligatorisk.

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:05