Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Innhold

  • Utførelse av intensivsykepleie til aktuelle pasientgrupper i samarbeid med praksisveileder med økt selvstendig ansvar

  • Klinisk observasjons- og vurderingsevne

  • Aktuelle medikamenter – virkning, bivirkning, administrering og dosering

  • Administrering av eget arbeid

  • Dokumentasjon

  • Aktuelt medisinsk teknisk utstyr (MTU)

  • Ulike prosedyrer, informasjonsmateriell

  • Etiske situasjoner

  • Akutte situasjoner, planlegging av mottak og mottak

 

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • kan anvende og reflektere over avansert kunnskap om intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar i aktuell avdeling

  • kan anvende og analysere ulike former for mestring hos den akutt og/eller kritisk syke pasient og pårørende

  • har avansert kunnskap om mottak av kritisk syke og labile pasienter

  • kan anvende og analysere avansert kunnskap om klinisk og systematisk observasjon, vurdering, planlegging, tiltak og evaluering overfor den akutt kritisk syke pasient

  • kan anvende avansert kunnskap om medikamenter og medikamentadministrasjon i intensivavdelingen

  • kan anvende avansert kunnskap om det mest vanlige medisinsk tekniske utstyret som anvendes i avdelingen

  • kan anvende avansert kunnskap om smitteforebygging og hygieniske prinsipper

  • kan anvende og analysere kunnskap om teamkommunikasjon

Ferdigheter

  • kan analysere, vurdere og anvende observasjoner til å strukturere og formulere faglige resonnementer, og arbeide med problemløsning delvis selvstendig, men fremdeles i samhandling med praksisveileder

  • kan selvstendig beherske observasjon av respirasjon, sirkulasjon og bevissthet, vurdere og sette i gang tiltak hos labile pasienter

  • kan selvstendig planlegge, gjøre rede for og administrere eget arbeid hos labile pasienter effektivt

  • kan utføre kurveføring, skriftlig dokumentasjon og muntlig rapport i vaktskifter selvstendig

  • kan anvende kunnskap ved administrering av aktuelle medikamenter, og formidle kunnskap om virkning, bivirkning og dosering av de vanligste medikamentene brukt i avdelingen selvstendig

  • kan bruke monitorer og det vanligste medisinsk teknisk utstyret i avdelingen selvstendig

  • kan samhandle og kommunisere faglige resonnementer i team

  • kan analysere etiske dilemma selvstendig

  • kan anvende ulike pedagogiske prinsipper ved informasjon til pasienter og pårørende selvstendig, både teoretisk og praktisk

  • kan anvende hygieniske prinsipper selvstendig

Generell kompetanse

  • Kan formidle og vise forståelse for intensivsykepleiers arbeidsoppgaver, rolle, funksjon og ansvar og ikke gå ut over eget kompetansenivå i ny eller aktuell avdeling

  • Kan ta initiativ og delta i faglige og etiske diskusjoner i avdelingen selvstendig

  • Kan opptre respektfullt overfor pasienter, pårørende og kolleger

Undervisnings- og læringsformer

All praksis skal være veiledet. Studenten skal utføre intensivsykepleie delvis selvstendig og sammen med intensivsykepleiere/praksisveiledere i de ulike intensivavdelinger ift emnets læringsutbytte og innhold. Fokus bestemmes av praksisstedets spesialiteter og egenart. Studenten skal skrive egen målsetting, utarbeide turnus og delta på praksisteoriundervisning.

Praksisveileder har ansvar for kontinuerlig veiledning i forhold til praksisstedets spesialiteter og egenart. Lærer har i samarbeid med praksisveileder ansvar for veiledning og vurdering av studenten. Den veiledede praksisen planlegges og vurderes i ulike formelle samtaler.

Refleksjonsgrupper er satt sammen av studenter, praksisveiledere og lærer.

Praksisstudiene er obligatoriske. Deltakelse i refleksjonsgruppene og praksisteoridager er obligatorisk, og regnes for å være en del av praktiske studier.

Utdypende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

De kliniske studiene vurderes til Bestått/Ikke bestått.

For at de kliniske studiene skal vurderes til Bestått, må studenten ha oppfylt kravet om tilstedeværelse, dvs 90 % fremmøte.

Studenten må ha fått godkjent følgende arbeidskrav:

  • Innlevert to refleksjonsnotat

  • Deltatt i to refleksjonsgrupper

  • Deltatt i praksisteoridager

De kliniske studiene vurderes ved halvtids- og heltidsvurdering, se egne vurderingsskjema.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:56:04