SY-431 Sykepleie, helse og samfunn
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Elin Rogn Nilsen
- Sylvi Monika Thomassen Flateland
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
- Yrkesrollen som avansert klinisk allmennsykepleier (AKS)
- Historiske utvikling av AKS nasjonalt og internasjonalt
- Sykepleiens teoretiske kunnskapsgrunnlag
- Helse og sykdom
- Helselovgiving og helsetjenesteorganisering
- Kunnskapsbasert sykepleie
- Etiske teorier og prinsipper
- Etniske minoriteter, migrasjon og helse
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskap
- har inngående kunnskap om fagområdets kunnskapsgrunnlag, historie, tradisjon, rolle og funksjon i samfunnet
- har inngående kunnskap om sentrale sykepleievitenskapelige perspektiver, verdier og begreper i sykepleie
- har inngående kunnskap om prinsipper for kunnskapsbasert praksis, inklusive metoder for systematisk innhenting, vurdering og implementering av ny kunnskap
- har bred kunnskap om hvordan aktuell livssituasjon, livsstil og sosioøkonomiske forhold og språklig og kulturell bakgrunn påvirker helse, sykdom, behandling og sykepleie
- har inngående kunnskap om helse- og omsorgstjenestens oppbygging, organisering, rammer og styring og om relevant lovverk
- har inngående kunnskap om hvilken betydning kultur- og språkbakgrunn har for sykdomsforståelse og likeverdige tjenester
- har kunnskap om samenes status som urfolk og samenes rettigheter
Ferdigheter
- kan analysere kliniske, faglige og etiske problemstillinger innenfor eget fagområde
- kan analysere pasienters levevaner, ressurser, mestringsevne og sosiale situasjon i lys av blant annet deres språklige og kulturelle bakgrunn og iverksette tiltak for å kunne fremme helse og forebygge eller begrense helsesvikt
Generell kompetanse
- kan analysere faglige problemstillinger og bidra til diskusjon om utvikling av yrkesrollen
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i yrkesrollen som AKS og implementere kunnskapsbasert praksis for å oppnå ønskede effekter
- kan innhente og anvende spesialisert kunnskap fra relevante fagområder for å utvikle egen kompetanse og dermed bidra til høy kvalitet på eget klinisk arbeid som allmennsykepleier
- kan analysere og anvende relevante etiske teorier og prinsipper i yrkesutøvelsen, inklusive drøfte problemstillinger knyttet til prioritering av helsehjelp og veilede studenter
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatorisk fremlegg.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og gruppearbeid. Arbeidsomfang i emnet er ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Oppgave som løses i gruppe på to til fire studenter. Oppgaven leveres ut ved semesterstart. Det gis felles karakter til gruppen. Oppgaven vurderes med bestått/ikke bestått karakter.
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS)
1. juli 2024 02:50:28