SY-427 Operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Hege Kristin Aslaksen Kaldheim
- Linda Iren Mihaila Hansen
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema:
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Organisering, ledelse og miljø (HMS)
-
Kommunikasjon og teamarbeid
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
-
-
Profesjonell kompetanse
-
Kompetanse som begrep og fenomen
-
Læring og kompetanseutvikling
-
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Alvorlige infeksjoner
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)
-
Traumatologi
-
Drukning, hypotermi
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn
-
-
Kirurgi
-
Leiring
-
Nevrokirurgi:
-
Rygg- og nakkeskader
-
Hodeskader
-
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Øre, nese og hals (ØNH)
-
Barnekirurgi
-
Fagspesifikke tema:
-
Generell operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift
-
Mennesker i alle aldre, utsatte grupper ifm kirurgiske behandlingsmåter og kirurgiske undersøkelser både ved elektiv og akutt kirurgi
-
Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:
-
Nefrologi og urologi
-
Gynekologi
-
Alvorlige infeksjoner
-
Ortopedi
-
Gastrokirurgi
-
Thyreoidea, mammae
-
Immunologi og tumorlære
-
Øre, nese, hals
-
Rygg- og nakkeskader
-
Traumatologi
-
Nevrologiske skader, hodeskader
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Barnekirurgi
-
MTU (Medisinsk teknisk utstyr) anvendt i operasjonsavdelinger
-
-
Anatomi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi, operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie ift:
-
Øye
-
Rheumatologi
-
Gastrologiske sykdommer
-
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle temaer
-
har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc.
-
har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av operasjonspasienter
-
har avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper
Ferdigheter
-
kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie
-
kan finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.