Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema:

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

    • Organisering, ledelse og miljø (HMS)

    • Kommunikasjon og teamarbeid

    • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

  • Profesjonell kompetanse

    • Kompetanse som begrep og fenomen

    • Læring og kompetanseutvikling

  • Patofysiologi og intensivmedisin:

    • Alvorlige infeksjoner

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

    • Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)

    • Traumatologi

    • Drukning, hypotermi

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn

  • Kirurgi

    • Leiring

    • Nevrokirurgi:

      • Rygg- og nakkeskader

      • Hodeskader

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Øre, nese og hals (ØNH)

    • Barnekirurgi

Fagspesifikke tema:

  • Generell operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder ift

  • Mennesker i alle aldre, utsatte grupper ifm kirurgiske behandlingsmåter og kirurgiske undersøkelser både ved elektiv og akutt kirurgi

  • Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:

    • Nefrologi og urologi

    • Gynekologi

    • Alvorlige infeksjoner

    • Ortopedi

    • Gastrokirurgi

    • Thyreoidea, mammae

    • Immunologi og tumorlære

    • Øre, nese, hals

    • Rygg- og nakkeskader

    • Traumatologi

    • Nevrologiske skader, hodeskader

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Barnekirurgi

    • MTU (Medisinsk teknisk utstyr) anvendt i operasjonsavdelinger

  • Anatomi, patofysiologi, intensivmedisin og kirurgi, operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie ift:

    • Øye

    • Rheumatologi

    • Gastrologiske sykdommer

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma, kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • har inngående kunnskap om rammefaktorer, organisering og ledelse generelt og ved mottak av akutt kritisk syk pasient spesielt

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle temaer

  • har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc. 

  • har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har kunnskaper om forsvarlig anvendelse av avansert medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av operasjonspasienter

  • har avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin for å delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling, observere, vurdere og forstå symptomer og funn hos aktuelle pasientgrupper 

Ferdigheter

  • kan analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie

  • kan finne frem aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til undervisningen.

 

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og mappeoppgaver (individuelle og gruppeoppgaver), simulering og selvstudium.

 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:50:27