SY-425 Intensivmedisin og intensivsykepleie 2
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Ellen Margareth Benestad Moi
- Undervisningssemester:
- Vår, Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Felles tema
-
Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser
-
Kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
Organisering, ledelse og miljø (HMS)
-
Kommunikasjon og teamarbeid
-
MTU-Medisinsk teknisk utstyr
-
-
Profesjonell kompetanse
-
Kompetanse som begrep og fenomen
-
Læring og kompetanseutvikling
-
-
Patofysiologi og intensivmedisin:
-
Alvorlige infeksjoner
-
Gastrologiske sykdommer (medisin)
-
Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)
-
Traumatologi
-
Drukning, hypotermi
-
Brannskader
-
Organdonasjon
-
Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn Kirurgi
-
Leiring
-
Nevrokirurgi:
-
Rygg- og nakkeskader
-
Hodeskader
-
-
Kar- og thoraxkirurgi
-
Øre, nese og hals (ØNH)
-
Barnekirurgi
-
Fagspesifikke tema
-
Intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:
-
Premature og nyfødte
-
Barn (akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling, postoperativ sykepleie etc.)
-
Avsluttende behandling i intensivavdelingen
-
Organdonasjon
-
Overvekt og fedme
-
Ernæring
-
Insulinbehandling og glukosekontroll hos intensivpasienten
-
Nevrologiske sykdommer og skader
-
Traumatologi
-
Hjerte- og lungeredning (HLR)/Avansert hjerte- og lungeredning(AHLR) til voksne og barn
-
Forgiftninger og suicidale pasienter
-
Alvorlige infeksjoner og multiorgansvikt
-
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles
-
har avansert kunnskap om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
-
har avansert kunnskap om intensivsykepleie og intensivmedisin til ulike aldersgrupper (nyfødt, barn og eldre)
-
har avansert kunnskap om betydningen av flerkulturell forståelse i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma
-
har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling i team
-
har avansert kunnskap om organisering og ledelse av spesialisthelsetjeneste og spesialavdelinger
-
har avansert kunnskap om medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av intensivpasienter og forsvarlig anvendelse av utstyret
Ferdigheter
-
kommunisere og samhandle i team
-
kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen
-
observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie
-
analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av aktuell forskning
-
delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin
-
kan formidle faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).
-
Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.