Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Felles tema

  • Etisk refleksjon, argumentasjon og beslutningsprosesser

  • Kvalitetssikring og pasientsikkerhet

    • Organisering, ledelse og miljø (HMS)

    • Kommunikasjon og teamarbeid

    • MTU-Medisinsk teknisk utstyr

  • Profesjonell kompetanse

    • Kompetanse som begrep og fenomen

    • Læring og kompetanseutvikling

  • Patofysiologi og intensivmedisin:

    • Alvorlige infeksjoner

    • Gastrologiske sykdommer (medisin)

    • Nevrologi (Nevrofysiologi, nevrologiske undersøkelser, nevrologiske sykdommer)

    • Traumatologi

    • Drukning, hypotermi

    • Brannskader

    • Organdonasjon

    • Avansert hjerte- og lungeredning (AHLR) til voksne og barn Kirurgi

    • Leiring

    • Nevrokirurgi:

      • Rygg- og nakkeskader

      • Hodeskader

    • Kar- og thoraxkirurgi

    • Øre, nese og hals (ØNH)

    • Barnekirurgi

Fagspesifikke tema

  • Intensivsykepleie, ansvar og kompetanseområder i forhold til:

    • Premature og nyfødte

    • Barn (akutte respirasjonsproblemer, respirasjonsstøttende behandling, postoperativ sykepleie etc.)

    • Avsluttende behandling i intensivavdelingen

    • Organdonasjon

    • Overvekt og fedme

    • Ernæring

    • Insulinbehandling og glukosekontroll hos intensivpasienten

    • Nevrologiske sykdommer og skader

    • Traumatologi

    • Hjerte- og lungeredning (HLR)/Avansert hjerte- og lungeredning(AHLR) til voksne og barn

    • Forgiftninger og suicidale pasienter

    • Alvorlige infeksjoner og multiorgansvikt

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og aktuelle sykdomstilstander, kirurgi og skader starter, utvikles og behandles

  • har avansert kunnskap om intensivsykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

  • har avansert kunnskap om intensivsykepleie og intensivmedisin til ulike aldersgrupper (nyfødt, barn og eldre)

  • har avansert kunnskap om betydningen av flerkulturell forståelse i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • har avansert kunnskap om ulike etiske dilemma

  • har avansert kunnskap om kvalitetssikring og pasientsikkerhet

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling i team

  • har avansert kunnskap om organisering og ledelse av spesialisthelsetjeneste og spesialavdelinger

  • har avansert kunnskap om medisinsk utstyr som brukes til behandling og overvåking av intensivpasienter og forsvarlig anvendelse av utstyret

Ferdigheter

  • kommunisere og samhandle i team

  • kunne analysere etiske problemstillinger og ta selvstendig stilling til etiske dilemmaer i yrkesutøvelsen

  • observere, kritisk vurdere/analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig intensivsykepleie

  • analysere og anvende aktuell forskning innenfor intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av aktuell forskning

  • delta i, gjennomføre og overvåke avansert medisinsk behandling

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere kunnskaper og klinisk erfaring for å tilegne seg avansert kunnskap i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan anvende nye kunnskaper og ferdigheter for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver i intensivsykepleie og intensivmedisin

  • kan formidle faglige problemstillinger innen intensivsykepleie og intensivmedisin, analysere og konkludere, både med spesialister og til allmennheten

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % fremmøte til obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 4 timers individuell skoleeksamen i slutten av tredje semester (teller 60 %).

  • Individuell hjemmeoppgave. Det kan gis inntil to veiledninger hvorav en er obligatorisk. Oppgaven leveres i andre semester (teller 40 %).

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:50:26