Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

  • Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og kulturelt perspektiv

  • Kulturell forståelse

  • Helse, stress og mestring

  • Kommunikasjon med pasient og pårørende

  • Pårørendes opplevelser og behov

  • Den perioperative pasienten

  • Familiesentrert omsorg

  • Prinsipper for kunnskapsbasert praksis

  • Smittevern, hygiene og mikrobiologi

  • Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk

  • Anestesi (barn, voksne, eldre)

  • Patofysiologi og intensivmedisin

  • Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt

  • Akutte respirasjonsproblemer hos barn

  • Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer

  • Nefrologi og nyresvikt

  • Gynekologi og obstetriske komplikasjoner

  • Metabolismer og endokrinologi

  • Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser

  • Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi og -behandling

Fagspesifikke tema:

  • Operasjonssykepleie; ansvar og kompetanseområder

  • Operasjonssykepleie, organisering av kirurgisk virksomhet, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelsesmetoder

  • Infeksjonsforebygging i sykehus ved kirurgisk behandling og undersøkelse

  • Sterilt utøvende funksjon og koordinerende funksjon

    • Datainnsamling, dokumentasjon

    • Steril forsyning

    • Steril assistanse

    • Observasjoner

    • Mottak og overflytting av operasjonspasienter

    • Leiring

    • Forebygging av hypotermi

    • Samhandling med pårørende

    • Pre per- og postoperativ sykepleie

    • Teknologi og digital kompetanse i operasjonsavdelingen

  • Immunologi og tumorlære

    • Preparathåndtering

  • Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie i forhold til keisersnitt

  • Infeksjonsforebyggende arbeid i sykehus og spesialrom

  • Generell ortopedi

Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.

Læringsutbytte

Studenten:

Kunnskaper

  • har avansert kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom

  • har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende

  • har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles

  • har avanserte kunnskaper om bruk av tekniske instrumenter og teknologi og bruken av denne i operasjonsavdelingen

  • har avanserte kunnskaper om hygiene, infeksjonsforebygging, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle emner

  • har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc.

  • har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere

Ferdigheter

  • kunne analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie

  • kunne bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis

Generell kompetanse

  • kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin

Vilkår for å gå opp til eksamen

Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.

Obligatorisk undervisning er definert som: 

  • Temadager

  • Simulering i forbindelse med teoriemnet

  • Utarbeidelse av studiespørsmål

  • Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Eksamen er todelt:

  • 5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)

  • Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)

Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:50:25