SY-421 Operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Hege Kristin Aslaksen Kaldheim
- Linda Iren Mihaila Hansen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
-
Opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom i et alders- og kulturelt perspektiv
-
Kulturell forståelse
-
Helse, stress og mestring
-
Kommunikasjon med pasient og pårørende
-
Pårørendes opplevelser og behov
-
Den perioperative pasienten
-
Familiesentrert omsorg
-
Prinsipper for kunnskapsbasert praksis
-
Smittevern, hygiene og mikrobiologi
-
Farmakologi, farmakokinetikk og -dynamikk
-
Anestesi (barn, voksne, eldre)
-
Patofysiologi og intensivmedisin
-
Lungefysiologi og patofysiologi, ulike former for respirasjonssvikt
-
Akutte respirasjonsproblemer hos barn
-
Sirkulasjonsfysiologi, sirkulasjonssvikt og hjertesykdommer
-
Nefrologi og nyresvikt
-
Gynekologi og obstetriske komplikasjoner
-
Metabolismer og endokrinologi
-
Syre/base-, væske- og elektrolyttforstyrrelser
-
Smertefysiologi og smertebehandling, kvalmefysiologi og -behandling
Fagspesifikke tema:
-
Operasjonssykepleie; ansvar og kompetanseområder
-
Operasjonssykepleie, organisering av kirurgisk virksomhet, kirurgisk behandling og kirurgiske undersøkelsesmetoder
-
Infeksjonsforebygging i sykehus ved kirurgisk behandling og undersøkelse
-
Sterilt utøvende funksjon og koordinerende funksjon
-
Datainnsamling, dokumentasjon
-
Steril forsyning
-
Steril assistanse
-
Observasjoner
-
Mottak og overflytting av operasjonspasienter
-
Leiring
-
Forebygging av hypotermi
-
Samhandling med pårørende
-
Pre per- og postoperativ sykepleie
-
Teknologi og digital kompetanse i operasjonsavdelingen
-
-
Immunologi og tumorlære
-
Preparathåndtering
-
-
Spesiell operasjonsmetodikk og operasjonssykepleie i forhold til keisersnitt
-
Infeksjonsforebyggende arbeid i sykehus og spesialrom
-
Generell ortopedi
Utfyllende informasjon finnes i emneheftet som gjøres tilgjengelig for studentene via læringsplattformen.
Læringsutbytte
Studenten:
Kunnskaper
-
har avansert kunnskap om opplevelser og reaksjoner på akutt og/eller kritisk sykdom
-
har avansert kunnskap om kommunikasjon og samhandling med pasient og pårørende
-
har avanserte kunnskaper om hvordan organer og organsystemer fungerer i forhold til hverandre og hvordan patofysiologiske prosesser og sykdomstilstander starter, utvikles og behandles
-
har avanserte kunnskaper om bruk av tekniske instrumenter og teknologi og bruken av denne i operasjonsavdelingen
-
har avanserte kunnskaper om hygiene, infeksjonsforebygging, mikrobiologi, anestesi, farmakologi, patofysiologi, intensivmedisin, anatomi og kirurgi innen aktuelle emner
-
har avansert kunnskap om den indirekte pasientrettede funksjonen ifm organisering av kirurgisk virksomhet, faglig ledelse, delegering av arbeidsoppgaver, undervisning og veiledning etc.
-
har avansert kunnskap om operasjonssykepleie innen aktuelle temaer for å forebygge komplikasjoner, redusere stress og lindre lidelse, smerter og ubehag, behandle og rehabilitere
Ferdigheter
-
kunne analysere, vise sammenhenger og integrere medisinske og naturvitenskapelige fag som grunnlag for faglig forsvarlig operasjonssykepleie
-
kunne bruke aktuell forskning som er relevant for fremtidig yrkesutøvelse, kritisk vurdere og legge til rette for anvendelse av denne kunnskapen i egen praksis
Generell kompetanse
-
kan anvende tidligere klinisk erfaring i å tilegne seg avansert kunnskap i operasjonssykepleie, kirurgi, patofysiologi og intensivmedisin
Vilkår for å gå opp til eksamen
Det kreves minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning.
Obligatorisk undervisning er definert som:
-
Temadager
-
Simulering i forbindelse med teoriemnet
-
Utarbeidelse av studiespørsmål
-
Gruppearbeid i forbindelse med ulike innleveringer
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, simulering, gruppearbeid og selvstudium. Emnet har et arbeidsomfang på 405 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Eksamen er todelt:
-
5 timers individuell skoleeksamen (teller 60 %)
-
Hjemmeeksamen over 5 dager - skriftlig individuell oppgave på ca. 3000 ord med tilbud om gruppeveiledning (teller 40 %)
Begge deleksamenene må være bestått. Det gis en felles gradert karakter på de to deleksamenene.