SV-916 Veiledningspedagogikk og egen rolle som veileder
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Undervisningssemester:
- Høst
- Varighet:
- 2 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning
- Videreutdanning i barnevernfaglig veiledning
Forkunnskapskrav
Minimum tre års høyere utdanning (bachelorgrad) som barnevernspedagog, sosionom, vernepleier eller annet relevant fagområde (jus, psykologi, spesialpedagogikk mv).
I tillegg kreves minimum 3 års praksis i barnevern etter endt utdanning.
I særlige tilfeller kan opptak foretas på grunnlag av realkompetanse.
Ved stort antall søkere vil søkere med videreutdanning i barnevernfaglige emner bli prioritert.
Det forutsettes at studentene gir veiledning til en annen fagperson i løpet av studiet.
Innhold
Emnet tar for seg mentorskap i en teoretisk og praktisk sammenheng, og det fokuseres på hvordan mentorskapet kan utvikles til en arbeidsform som gir støtte og utfordring til den yrkesmessige, faglige og personlige utviklingen til en nyutdannet kollega. Emnet tar for seg ulike kunnskapsformer og hvordan disse utspilles i praksis og i veiledning. Det gis innføring i ulike perspektiv på refleksjon med særlig vekt på kritisk refleksjon og maktaspektet i barnevernet. Veiledningssamtalen brukes som et gjennomgående fokus for innholdet i emnet
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne skal studenten
· ha god kunnskap om relevante teorier og modeller, samt aktuell forskning og utvikling innen veiledningsfeltet.
· ha god kunnskap om teori og forskning om læringsprosesser ¿ fra nybegynner til kompetent utøver.
· kunne analysere og vurdere veiledningsprosesser samt kunne kommunisere hva slike prosesser bør inneholde for at de skal oppleves som virksom hjelp til nytilsatte/nyutdannede.
· ha inngående kunnskap om kommunikasjon, samt dialogens- og relasjonens betydning for virksom vei
Vilkår for å gå opp til eksamen
En muntlig presentasjon basert på en transkribert veiledningstime med en nyutdanna eller nytilsatt etter en oppgitt metode. Presentasjonen skal ha en analyse av veiledningssekvensen i lys av perspektiver i dette emnet
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, teoretisk fordypning, gruppearbeid, lærerledet veiledning i gruppe, utprøving av veilederferdigheter i ekstern virksomhet
Studentevaluering
Emneevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1, dersom ikke andre opplysninger gis ved semesterstart.
Tilgang for privatister
Nei.
Eksamen
Individuell semesteroppgave: En beskrivelse og drøfting av en transkribert veilednings-situasjon i lys av teoretiske perspektiv. Besvarelsen skal være på 12 ¿ 15 sider med ca 350 ord pr. side. Gradert karakter
Annen informasjon
Undervisningen er samlingsbasert.
Alle samlingene blir lagt opp med en kombinasjon av forelesning, drøftinger, øvelser på nye arbeidsmåter og framlegg av egne veiledererfaringer
Samlingene høsten 2015 gjennomføres følgende dager:
1. samling: 7.-9. september, hotell/UiA Campus Kristiansand
2. samling: 2 dager i oktober, UiA Campus Kristiansand
3. samling: 2 dager i november, UiA Campus Kristiansand
(Med forbehold om endringer)
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-403 – Kunnskapsbasert og evidensbasert praksis | 5 |