SV-426 Antrozoologi og grønne utdannings-, helse- og velferdstjenester
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Bente Berget
- Andreas Reier Jensen
- Berit Johannessen
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk. This course is taught in Norwegian and an English translation of the course description is not available.
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Barnehagekunnskap, masterprogram
- Pedagogikk, masterprogram
- Sosiologi og sosialt arbeid, masterprogram
Undervisningsspråk
Norsk. This course is taught in Norwegian and an English translation of the course description is not available.Anbefalte forkunnskaper
Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). Det skal dokumenteres minst 5 studiepoeng metodekunnskap i opptaksgrunnlaget.
Innhold
Emnet omhandler ulike aspekter ved samspill mellom dyr og mennesker (antrozoologi), bruk av gården og andre naturbaserte tilbud i utdannings, helse- og velferdstjenester for ulike målgrupper.
I emnet inngår en praksisperiode på ca. 50 timer med observasjon og deltakelse på en relevant praksisplass, nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas.
Sentrale emner
- Innføring i antrozoologi: Historikk og begreper
- Sentrale teorier og empiri på feltet
- Om Inn på tunet og andre grønne utdannings-, helse- og velferdstjenester: Historikk og begreper
- Sentrale anvendelsesområder innenfor utdannings-, helse- og velferdsfeltet
- Dyrs helsebringende betydning og effekter for ulike brukergrupper
- Inn på tunet og andre naturbaserte intervensjoner- betydning og effekter for ulike brukergrupper
- Dyreatferd og dyrevelferd
- Dyreassisterte intervensjoner og grønne velferdstjenester som innovasjon og tjenesteutvikling
- Brukerperspektiver i praksis - om myndiggjøring, makt og ansvar - i utviklings- og evalueringsarbeid på feltet
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet skal studenten
- Ha avanserte kunnskaper om antrozoologi og bruk av Inn på tunet (IPT) innenfor ulike utdannings-, helse- og velferdsområder
- Ha avanserte kunnskaper om sentrale teorier, empiri og anvendelsesområder i fagfeltet
- Ha solid, generell kunnskap om erfaringer med dyreassisterte intervensjoner (DAI), dyreassistert pedagogikk, (DAP), Inn på tunet (IPT) og andre naturbaserte intervensjoner og hvordan slike tilbud kan anvendes i samhandling med ulike målgrupper (brukere, tilbydere og kjøpere av tjenestene, som skole, barnehager, SFO m.fl.)
- Ha god innsikt i hvordan IPT-tilbud kan tilrettelegges og brukes pedagogisk og spesialpedagogisk for ulike brukergrupper
- Ha generelt god innsikt i og forståelse for hvordan kunnskap fra feltet kan bidra i forebyggende og helsefremmende prosesser hos enkeltpersoner, i familier, grupper og lokalsamfunn
- Ha et integrert brukerperspektiv som forankringspunkt for eget arbeid med dyreassisterte intervensjoner med vekt på å fremme og mobilisere brukernes egne ressurser
- Ha avanserte kunnskaper om dyrs behov, dyreatferd og dyrevelferd hos dyr som er aktuelle for (DAI)
- Ha oppnådd evne til systematisk å kunne stille etiske og kunnskapskritiske spørsmål relatert til egen yrkespraksis i samhandling med aktører innenfor fagfeltet
- Kunne utvikle og gjennomføre et lite prosjektarbeid av relevans for fagfeltet med utgangspunkt i pensum og praksiserfaring.
Vilkår for å gå opp til eksamen
- Godkjent obligatorisk deltakelse
- Godkjent arbeidskrav
- Gjennomført praksis
Studenten skal med utgangspunkt i pensum og praksiserfaring, gjennomføre et prosjektarbeid. Her legges det opp til et selvvalgt pensum i samarbeid med veileder/emneansvarlig.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og praksis. Deler av undervisningen er obligatorisk - se detaljert oversikt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Det må dokumenteres minst 5 studiepoeng metodekunnskap i opptaksgrunnlaget.
Eksamen
- 3 dagers skriftlig individuell hjemmeeksamen som teller 50%
- Prosjektrapport som teller 50%
Begge vurderes med gradert karakter.
Annen informasjon
Emnet tilbys også i en 10-studiepoengs versjo.
Emnet på 15 studiepoeng kan ved søknad innpasses i masterprogrammet for psykososial helse.