Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk. This course is taught in Norwegian and an English translation of the course description is not available.

Anbefalte forkunnskaper

Bachelorgrad eller tilsvarende utdanning av minimum tre års omfang (180 studiepoeng). Det skal dokumenteres minst 5 studiepoeng metodekunnskap i opptaksgrunnlaget.

Innhold

Emnet omhandler ulike aspekter ved samspill mellom dyr og mennesker (antrozoologi), bruk av gården og andre naturbaserte tilbud i utdannings, helse- og velferdstjenester for ulike målgrupper.  

I emnet inngår en praksisperiode på ca. 50 timer med observasjon og deltakelse på en relevant praksisplass, nærmere informasjon vil bli gitt i Canvas. 

Sentrale emner

  • Innføring i antrozoologi: Historikk og begreper

  • Sentrale teorier og empiri på feltet

  • Om Inn på tunet og andre grønne utdannings-, helse- og velferdstjenester: Historikk og begreper

  • Sentrale anvendelsesområder innenfor utdannings-, helse- og velferdsfeltet

  • Dyrs helsebringende betydning og effekter for ulike brukergrupper

  • Inn på tunet og andre naturbaserte intervensjoner- betydning og effekter for ulike brukergrupper

  • Dyreatferd og dyrevelferd

  • Dyreassisterte intervensjoner og grønne velferdstjenester som innovasjon og tjenesteutvikling

  • Brukerperspektiver i praksis - om myndiggjøring, makt og ansvar - i utviklings- og evalueringsarbeid på feltet

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • Ha avanserte kunnskaper om antrozoologi og bruk av Inn på tunet (IPT) innenfor ulike utdannings-, helse- og velferdsområder
  • Ha avanserte kunnskaper om sentrale teorier, empiri og anvendelsesområder i fagfeltet
  • Ha solid, generell kunnskap om erfaringer med dyreassisterte intervensjoner (DAI), dyreassistert pedagogikk, (DAP), Inn på tunet (IPT) og andre naturbaserte intervensjoner og hvordan slike tilbud kan anvendes i samhandling med ulike målgrupper (brukere, tilbydere og kjøpere av tjenestene, som skole, barnehager, SFO m.fl.)
  • Ha god innsikt i hvordan IPT-tilbud kan tilrettelegges og brukes pedagogisk og spesialpedagogisk for ulike brukergrupper
  • Ha generelt god innsikt i og forståelse for hvordan kunnskap fra feltet kan bidra i forebyggende og helsefremmende prosesser hos enkeltpersoner, i familier, grupper og lokalsamfunn
  • Ha et integrert brukerperspektiv som forankringspunkt for eget arbeid med dyreassisterte intervensjoner med vekt på å fremme og mobilisere brukernes egne ressurser
  • Ha avanserte kunnskaper om dyrs behov, dyreatferd og dyrevelferd hos dyr som er aktuelle for (DAI)
  • Ha oppnådd evne til systematisk å kunne stille etiske og kunnskapskritiske spørsmål relatert til egen yrkespraksis i samhandling med aktører innenfor fagfeltet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatorisk deltakelse
  • Gjennomført praksis
  • Godkjent arbeidskrav: Framlegg om erfaringer fra praksis på felles seminar For nærmere beskrivelse av vilkårene, se Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, gruppearbeid, presentasjoner og praksis. Deler av undervisningen er obligatorisk - se detaljert oversikt i Canvas. Emnet har et forventet arbeidsomfang på 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet.

Eksamen

Eksamen: 3 dagers skriftlig individuell hjemmeeksamen som vurderes med gradert karakter

Annen informasjon

Emnet gis i to versjoner, på 10 eller 15 studiepoeng.

Emnet på 15 studiepoeng kan ved søknad innpasses i masterprogrammet for psykososial helse.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:50:11