SV-161 Migrasjon, mobilitet og materialitet i et kjønns- og mangfoldsperspektiv
- Studiepoeng:
- 10
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Hege Bergljot Wallevik
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Dette emnet fokuserer på forholdet mellom migrasjon, mobilitet og materialitet, i et kjønns- og mangfoldsperspektiv. Med utgangspunkt i feministisk teori, antropologiske tekster om kjønn og kulturelt mangfold, samt tekster om makt tar emnet opp spørsmål om posisjonering og migrasjonens materialitet; blant annet uttrykt gjennom flerstedstilknytning, sosiale nettverk, sosial ulikhet og hverdagsliv. Vi er også opptatt av hvordan teknologi gir muligheter og manøvreringsrom når hverdagsliv skal (re)etableres. Vi diskuterer hvordan et kjønns- og mangfoldsperspektiv kan berike vår forståelse av migrasjonsprosesser og transnasjonale relasjoner, sett opp mot dominerende forståelser av migrasjon. Dette har betydning for hvordan vi tenker og gjør integrering av kulturelt mangfold inn i det norske samfunnet. Vi er også opptatt av hvordan det snakkes om kjønn og mangfold i et overordnet migrasjonsperspektiv, samt hva slags konsekvenser av dette vi ser i samhandling og hverdagspraksis.
Læringsutbytte
Etter fullført emne skal studenten:
-
ha innsikt i hovedlinjer innenfor forskningsfeltene migrasjon, mobilitet og kulturelt mangfold i en norsk kontekst
-
ha kunnskap om ulike begreper, teorier og perspektiver som omhandler tematikkene over, særlig i et kjønns- og mangfoldsperspektiv
-
forstå migrasjonens materialitet, og særlig betydningen av flerstedstilknytning og hverdagsliv
-
ha innsikt i teknologiens betydning for migrasjon og flerstedstilknytning
-
kunne reflektere kritisk omkring betydningen av migrasjon, mobilitet og flerstedstilknytning i et kjønns- og mangfoldsperspektiv
-
kunne anvende begreper og kritisk analysere konkrete eksempler på migrasjon og hverdagslivets materialitet, for eksempel hvordan folk lever sine hverdagsliv på tvers av kulturer og steder
-
kunne anvende kunnskap til å identifisere hvor og hvordan man kan skape endring på måter som anerkjenner kulturelle forskjeller
-
muntlig og skriftlig kunne forklare verdien av et kjønns- og mangfoldsperspektiv grunnet i hverdagsliv spesielt, inn mot samfunnsutvikling generelt
-
ha kompetanse på hvordan vi driver kunnskapsutvikling som individuelt og kollektivt arbeid
Vilkår for å gå opp til eksamen
Deltakelse i diskusjoner og seminarer samt en bestått portprøve. Mer informasjon kommer i Canvas.
Undervisnings- og læringsformer
Emnet gis gjennom undervisning med forelesninger og seminarer gjennomgående i semesteret. Gjennom fire ulike moduler gis studentene spesifikke oppgaver som skal løses og besvares. Modulene vil bygge på hverandre og kan ses i sammenheng med LIK 100 og LIK 101. Arbeidsomfang er beregnet til ca. 270 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Tilbys som enkeltemne
Ja
Eksamen
Mappeevaluering med ulike oppgaver som teller 40%. En hjemmeeksamen på 3 dager som teller 60%. Mer informasjon kommer i Canvas.