Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Gode engelskkunnskaper

Innhold

I emnet starter vi med å skrive frem egne erfaringer og i fellesskap analysere dem i lys av kjønn og andre forskjellsdimensjoner, samt i lys av samfunnsstrukturer mer generelt. En viktig del av de innledende forelesningene i emnet er å gi innsikt i norsk feminisme og kjønnsforskning. Vi beveger oss så videre til emnets hoveddel, hvor særlig sosiologisk – men også statsvitenskapelig og humanistisk – teori og forskning anvendes til å utforske kjønn, familie og samfunn. Vi reflekterer også over problematiske aspekter ved å kategorisere mennesker langs slike dimensjoner. Feministisk sosiologisk teori og forskning utgjør en viktig del av denne delen av emnet. Emnet retter seg mot å utforske og utfordre hvordan folks erfaringer er formet av samfunnsstrukturer, det vil si dominerende tenke- og gjøremåter. Dette innebærer at oppmerksomheten rettes mot folks gjøren, men også mot organisasjoner, institusjoner, politikk og lovverk. Både den norske og den sørlandske konteksten gjøres til gjenstand for analyse og diskusjon i emnet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • Kunne analysere egne og andres erfaringer i lys av kjønn og andre forskjellsdimensjoner, og i lys av samfunnsstrukturer mer generelt

  • Kunne reflektere over problematiske aspekter ved å kategorisere mennesker langs slike dimensjoner

  • Ha kunnskap om norsk feminisme og kjønnsforskningen

  • Ha kunnskap om sosiologisk, statsvitenskapelig og humanistisk teori og forskning om kjønn, familie og samfunn

  • Kunne anvende teori, forskning og egen erfaring til å reflektere over kjønn, familie og samfunn

  • Kunne identifisere muligheter for endring i retning av en mer rettferdig fordeling av makt og ressurser i samfunnet, samt økt anerkjennelse og verdsetting av ulike typer mangfold

  • Kunne forklare verdien av å ha et kjønns- og mangfoldsperspektiv på samfunnet

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Nærmere informasjon om dette gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

I emnet vil det benyttes forelesninger, seminarer, gruppediskusjoner og gruppearbeid. Det legges stor vekt på studentinvolvering i undervisningen. Forventet arbeidsomfang er på omtrent 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja

Eksamen

Eksamen i emnet er individuell skriftlig 3-dagers hjemmeeksamen.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:55:22