Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet gir en innføring i geografi og historie. I emnet vektlegges geografiske og demografiske hovedtrekk både lokalt og globalt og menneskets historie frem til i dag. Det legges vekt på å gi innføring i teorier og metoder i geografi og historie og på å utvikle kompetanse i bruk av ulike typer kilder og kildekritisk forståelse. Emnet fokuserer på sammenhenger mellom natur og samfunn i fortid og nåtid, og hvordan natur og samfunn påvirker hverandre. Emnet tar for seg menneskets historie og fokuserer på demokratiprosesser i Norge og Europa.

Faget i praksis

I emnet arbeides det med varierte arbeidsmetoder og digitale verktøy som er relevant for faget i skolen. I praksisperioden skal studentene særlig jobbe med bruk av kilder og kildekritikk samt bruk av digitale verktøy i undervisningen. I tillegg til dette vektlegges tilpasset opplæring i samfunnsfaget i praksisperioden.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha kunnskap om sammenhengen mellom sted, landskap, kultur og historie

  • ha kunnskap om samspill og konflikt mellom naturgrunnlag, levekår og bærekraftig utvikling

  • ha kunnskap om fremveksten av demokratier og demokratiseringsprosesser i Norge og Europa

  • ha kunnskap om hendelser og forhold i samtida i lys av maktforhold og menneskers handlinger i nær og fjern fortid

  • ha kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder i faget

  • kjenne til undervisningspraksis og -utfordringer i faget på 5-10 trinn

  • ha kunnskap om de historiske hovedtrekkene ved samfunnsutviklingen i Norge og Sápmi

  • ha kjennskap til sentrale teorier og metoder i fagområdene

  • ha kjennskap til sentrale kilder i fagområdene og kritisk vurdering av disse.

 

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne anvende faglig kunnskap og resultat fra forskings- og utviklingsarbeid

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kritisk kunne analysere samfunnsfaglige problemstillinger og stimulere til dette i opplæringen

  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen

  • kunne planlegge, tilpasse, gjennomføre og evaluere undervisning i faget.

 

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne reflektere kritisk over faglige problemstillinger

  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning

  • ha innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget

  • ha yrkesetisk kompetanse.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt gjennom Canvas.

 

  • For grunnskolelærerstudenter: Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse (inkludert fellessamlinger) for å kunne gå opp til eksamen.

  • For studenter som har fullført ordinær lærerutdanning gjelder ikke krav om 70% tilstedværelse, men deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

  • Grunnskolelærerstudenter må ha: Bestått praksis. Andre studenter må ha: Bestått fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av en variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, ekskursjon osv. 3 uker fagpraksis med veiledning inngår i emnet. Det inngår 15 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått. Emnet har et forventet arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilbys som enkeltemne

Ja. Med forbehold om ledig plass/kapasitet. Opptakskrav for enkeltemenstudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

5-timers skriftlig skoleeksamen, gradert karakter A-F

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-154 – Historie og geografi 10
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 10
SV-137 – Historie, trinn 5-10 7
SV-139 – Geografi, trinn 5-10 7
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:58