Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

I dette emnet legges det vekt på å forstå samfunnet fra det lokale til det globale. Det fokuseres på demokratibegrepet, demokratisk medborgerskap og deltakelse. Emnet gir en innføring i samfunnsvitenskapelig teori og metode med fokus på praktisk samfunnsforskning. Emnet tar også for seg økonomiske og kulturelle samfunnsforhold, lokalt og nasjonalt. Sosiologiske temaer som sosialisering og identitetsutvikling, barn og unges rettigheter og deres deltakelse i samfunnslivet, behandles i emnet.

Kritisk tenking står sentralt i emnet og studentene vil presenteres for flerfaglige perspektiver. Studentene vil presenteres for didaktiske øvelser som tar sikte på å stimulere til kritisk refleksjon og forståelse av mangfold og likestilling. I emnet presenteres også kunnskap om barn og unges digitaliserte hverdag og problemstillinger knyttet til nye digitale læringsformer diskuteres.

Faget i praksis

Gjennom hele emnet benyttes den aktuelle fagkunnskapen til å foreta didaktiske refleksjoner. Faglige diskusjoner og praktiske øvelser anvendes for å utvikle forståelse for fagets egenart og kunne benytte fagkunnskapen på en måte som fremmer barn og unges holdningsdannelse, engasjement og læring. I praksisperioden skal studentene arbeide med fagdidaktisk planlegging av undervisning i samfunnsfag med særlig vekt på grunnleggende ferdigheter og på å prøve ut ulike arbeidsmåter i faget

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • ha kunnskap om samfunnsvitenskapelige teorier og metoder

  • ha kunnskap om demokrati og demokratideltakelse

  • ha kunnskap om politisk teori, ideologier og det norske politiske system

  • ha kunnskap om arbeidsliv og verdiskaping, nasjonal økonomi og rettsvesen

  • ha kunnskap om barns og unges rettigheter, deres politiske og økonomiske deltakelse

  • ha kunnskap om sosialisering og identitetsutvikling i barne- og ungdomsårene

  • ha kunnskap om likestilling, kulturelt mangfold, samisk kultur og minoriteter i Norge

  • ha kunnskap om samfunnsfag som skolefag og samfunnsfagsdidaktisk forskning

  • ha kunnskap om tilpasset opplæring, vurdering og kreative og varierte undervisningsformer.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne legge til rette for læreprosesser som stimulerer til kritisk tenkning og demokratisk praksis i skolen

  • kunne anvende faglige og fagdidaktiske kunnskaper og grunnleggende ferdigheter i henhold til gjeldende læreplan og kritisk vurdere egen undervisning

  • kunne arbeide selvstendig med faglige spørsmål og analysere faglige problemstillinger ut fra fagområdets fakta og teorigrunnlag

  • kunne bruke samfunnsfaglige kilder og materiale i arbeidet med utvikling av elevenes grunnleggende ferdigheter

  • kunne bruke og vurdere digitale verktøy og kilder i opplæringen, og bidra til at elevene kan forholde seg aktivt og kritisk til digitale medier

  • kunne kritisk vurdere lærebøker og andre læremidler til bruk i opplæringen.

  • kunne tilrettelegge for et godt psykososialt læringsmiljø

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten:

  • kunne tilrettelegge for samarbeid og konfliktløsning i arbeid med elevene

  • kunne reflektere kritisk over samfunnsfaglige spørsmål og stimulere til kritisk tenkning

  • ha innsikt i barns og ungdoms forståelse av faget.

  • ha utviklet evne til kommunisere med barn og unge på måter som vekker engasjement og lærelyst

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidsoppgaver må være godkjent og praksis må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Nærmere beskrivelse av arbeidsoppgaver vil bli gitt gjennom Canvas.

 

  • For grunnskolelærerstudenter: Emnet har et krav om 70 % tilstedeværelse (inkludert fellessamlinger) for å kunne gå opp til eksamen.

  • For studenter som har fullført ordinær lærerutdanning gjelder ikke krav om 70% tilstedværelse, men deltakelse i obligatoriske aktiviteter.

  • Grunnskolelærerstudenter må ha: Bestått praksis. Andre studenter må ha: Bestått fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil være preget av en variasjon mellom forelesninger og seminarer med innslag av samtale, refleksjon, gruppearbeid, øvelse, presentasjoner, digitale læringsformer, ekskursjon osv. Fagdidaktikk gis som en integrert del av de faglige temaene og vil innebære utprøving av ulike arbeidsformer som brukes i samfunnsfagundervisningen i skolen. 15 dager praksis med veiledning inngår i emnet, i tillegg til 5 dager observasjon i skolen. Det inngår totalt 20 dager praksis for grunnskolelærerstudenter. Andre studenter skal utføre et fagdidaktisk arbeid av tilsvarende omfang som må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Emnet forventes å ha et arbeidsomfang på rundt 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Tilgang for privatister

Nei

Tilbys som enkeltemne

Ja, under forutsetning av fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring.

Eksamen

Individuell skriftlig fordypningsoppgave og 4-timers skriftlig skoleeksamen. Hver eksamen teller 50 %. Gradert karakter, A-F.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SV-138 – Samfunnskunnskap 1 - Norsk samfunn, politikk og økonomi, trinn 5-10 12
SV-155 – Innføring i samfunnskunnskap og fagdidaktikk 10
SV-158 – Innføring i samfunnsfag og fagdidaktikk 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:58