Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk.

Innhold

I dette emnet setter vi søkelyset på en klassisk problemstilling innenfor offentlig forvaltning som handler om hvordan stat og kommuner utøver styring for å påvirke atferden til innbyggere, brukere og ansatte. Utgangspunktet for emnet er hvordan den dominerende styringslogikken over tid endrer seg og på den måten skape behov for nye styringsverktøy. Emnet har en tredeling.

I den første delen går vi inn i styringsbegrepet og trekker opp ulike styringslogikker som har satt spor etter seg i den offentlige forvaltningen. Den overordnede statlige styringen illustreres med hvordan staten styrer kommunene gjennom juridiske, økonomiske og pedagogiske virkemidler. Dette illustreres med konkrete eksempler fra ulike sektorer slik disse kommer til uttrykk nedover i den offentlige forvaltningen.

I den andre delen beveger vi oss over til å studere konkrete styringsverktøy som benyttes ute i den offentlige sektoren. Det blir presentert definisjoner av hva som ligger i styringsverktøybegrepet, samt trukket opp et skille mellom interne og eksterne styringsverktøy med tanke på styring og påvirkning av innbyggere, brukere og ansatte. I denne delen trekker vi også opp ulike kriterier som kan benyttes for å evaluere styringsverktøy. Disse anvendes for å vurdere og reflektere over styringsverktøy som strategi, organisasjonsdesign, benchmarking, kvalitet, resultat/virksomhetsstyring, informasjon osv.

Tredje del tar opp utfordringer knyttet til det å realisere styringsverktøy i samfunnet og organisasjoner. Med utgangspunkt i iverksetting av ny styringsteknologi som f.eks. IKT-prosjekt i kommunal sektor viser en til og drøfter hvordan det kan ha seg at så mange prosjekter ikke lykkes. Dette går så over i en diskusjon om det er slik at styringsverktøyene holder det de lover med tanke på resultatoppnåelse. Hva skal eventuelt til for å lykkes?

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha inngående kunnskap om utviklingen fra Public administration - New Public Managment - New Governance når det gjelder oppfatninger av hva som er god styring

  • være i stand til å foreta en begrepsmessig avklaring av styringsbegrepet

  • kunne belyse og forstå de styringsmulighetene som ligger innbakt i vårt politiske system

  • ha inngående kunnskap om evalueringskriteriene for å kunne vurdere og anvende ulike typer av styringsverktøy

  • kunne foreta en strategianalyse med utgangspunkt i et gitt case

  • ha spesialisert innsikt i iverksettingsutfordringer knyttet til det å realisere styringsverktøy i offentlig sektor

  • kunne beskrive og forstå sterke og svake sider ved kjente styringsverktøy som benchmarking, strategi, kvalitetsstyring, partnerskap og kontraktsstyring

Vilkår for å gå opp til eksamen

Innlevering av studentoppgaver, vurderes godkjent/ikke godkjent. Mer informasjon i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Kombinasjon av forelesninger, seminarer, gruppearbeid og presentasjoner av gruppearbeid. Estimert arbeidsomfang er 270 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja med forbehold om ledig kapasitet.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Tilsvarende opptakskrav som for master i statsvitenskap og ledelse

Eksamen

5 timer individuell skriftlig skoleeksamen. Gradert karakter A-F.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:50