Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kunnskapsområdet retter seg mot barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag. Området vektlegger innsikt i samfunnets sosiale og politiske strukturer, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og pedagogisk virksomhet. Hvordan det pedagogiske arbeid utformes i tråd med rammeplan og lokale forutsetninger er del av en didaktikk for kunnskapsområdet. Området fokuserer videre på etikk, ulike religioner og livssyn og deres fortellinger og praksiser. Det skal gi studentene kompetanse til å drive holdningsskapende arbeid i barnehagen og sette barn i stand til å være deltakere i et bærekraftig og flerkulturelt samfunn. Kunnskapsområdet behandler også samenes historie og skal gi kjennskap til religiøse aspekter ved samisk kultur. Kunnskapsområdet bygger på faglige tradisjoner fra samfunnsfag og humaniora.

Læringsutbytte

KUNNSKAP
Studenten

  • har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter

  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraft, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv

  • har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser

  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om jødedom, islam, buddhisme, Jehovas vitner og sekulære livssyn, samt om filosofi, etisk grunnlagsteori og barns moralske utvikling, yrkesetikk og barnehagerelatert etikk

  • har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn

  • har kunnskap om barnehagen som organisasjon, og om profesjonsutøvere som aktører i organisasjonen  

FERDIGHETER
Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag

  • kan ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet

  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse

  • kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet legge til rette for markering av høytider og merkedager

  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål

  • kan stimulere til demokratiforståelse ved å utøve demokrati i praksis

  • kan orientere seg i det barnehagepolitiske landskap

GENERELL KOMPETANSE
Studenten

  • kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg

  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen

  • kan samarbeide med barns foresatte

  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning

har evne til å se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • godkjent deltagelse i obligatorisk undervisning (minimum 70% oppmøte)

  • bestått praksis

  • godkjent arbeidskrav knyttet til praksis

  • godkjent prosjektarbeid høst og vår

  • godkjent andre arbeidskrav

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt gjennom Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer, gruppearbeid og prosjektarbeider. Arbeidet med kunnskapsområdet er også knyttet opp til praksis. I praksisperioden skal studentene fokusere mest på læringsutbytteformuleringene under Ferdigheter. Studenten vil blant annet ha lederdager der det blir gitt oppgaver knyttet til kunnskapsområdet generelt og ferdighetsmålene spesielt. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes på www.uia.no/praksisblu

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.

Studentevaluering

Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Eksamen

6 timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SRE100K – Samfunn, religion, livssyn og etikk 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:45