Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/skandinavisk

Innhold

Kunnskapsområdet retter seg mot barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag. Området vektlegger innsikt i samfunnets sosiale og politiske strukturer, barnehagens plass i samfunnet, barnehagen som organisasjon og pedagogisk virksomhet. Hvordan det pedagogiske arbeid utformes i tråd med rammeplan og lokale forutsetninger er del av en didaktikk for kunnskapsområdet. Området fokuserer videre på etikk, ulike religioner og livssyn og deres fortellinger og praksiser. Det skal gi studentene kompetanse til å drive holdningsskapende arbeid i barnehagen og sette barn i stand til å være deltakere i et bærekraftig og flerkulturelt samfunn. Kunnskapsområdet behandler også samenes historie og skal gi kjennskap til religiøse aspekter ved samisk kultur. Kunnskapsområdet bygger på faglige tradisjoner fra samfunnsfag og humaniora.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag og hva dette i praksis innebærer i et flerkulturelt samfunn samt kunnskap om samiske barns kulturer og rettigheter
  • har kunnskap om fagområdet Etikk, religion og filosofi, herunder dets egenart og plass i barnehagen og i samfunnet
  • har kunnskap om fagområdet Nærmiljø og samfunn, herunder dets egenart og plass i barnehagen og i samfunnet
  • har kunnskap om samfunnsutvikling med vekt på velferdsstaten, bærekraft, mangfold, likeverd, likestilling og sosial ulikhet samt har kunnskap om barndom, barnehage og familie i historisk, nåtidig og fremtidig perspektiv
  • har kunnskap om barns reaksjoner og voksnes ansvar for barn i vanskelige livssituasjoner samt kunnskap om hvordan man kan støtte barn og samarbeide med andre hjelpeinstanser
  • har kunnskap om kristen tro og kulturarv, om jødedom, islam, buddhisme, hinduisme, Jehovas vitner og sekulære livssyn, samt om filosofi, etisk grunnlagsteori og barns moralske utvikling, yrkesetikk og barnehagerelatert etikk
  • har kunnskap om barns rettigheter, internasjonale konvensjoner samt lover og forskrifter som regulerer barnehagedriften og annet arbeid knyttet til barn
  • har kunnskap om barnehagen som organisasjon, og om profesjonsutøvere som aktører i organisasjonen  

FERDIGHETER

Studenten

  • kan begrunne, formidle og praktisere barnehagens samfunnsmandat og verdigrunnlag
  • kan ta i bruk barnehagens omgivelser som del av det pedagogiske arbeidet med de to fagområdene Etikk, religion og filosofi og Nærmiljø og samfunn.
  • kan reflektere kritisk over egne verdier, holdninger og væremåter og handle i tråd med barnehagens formålsbestemmelse
  • kan formidle kulturenes fortellinger og i samarbeid med hjemmet legge til rette for markering av høytider og merkedager
  • kan samtale med barn om etiske, religiøse, filosofiske og livssynsmessige spørsmål
  • kan stimulere til demokratiforståelse og barns medvirkning
  • kan orientere seg i det barnehagepolitiske landskap

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan identifisere og håndtere etiske utfordringer i barnehagens dagligliv, reflektere over etiske spørsmål og begrunne sine handlingsvalg
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide tverrfaglig og tverretatlig i barnehagen
  • har tilegnet seg et faglig og profesjonelt grunnlag for å kunne arbeide med fagområdene Nærmiljø og samfunn og Etikk, religion og filosofi.
  • kan samarbeide med barns foresatte
  • kan samarbeide med og lede barn og personale med ulik bakgrunn og gi etisk veiledning
  • kan se sammenhenger mellom individ, gruppe og samfunn og relatere disse sammenhengene til praksis

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må ha bestått

  • obligatorisk oppmøte 80%
  • arbeidskrav
  • praksis

Nærmere beskrivelse av arbeidskrav vil bli gitt ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen i dette kunnskapsområdet består av forelesninger og seminartimer, samt studentenes eget arbeid individuelt og i grupper. Deler av undervisningen gjennomføres digitalt. Det blir lagt vekt på studentaktive arbeidsformer som gruppearbeid, muntlige og skriftlige fremstillinger. Det vil også inngå to prosjektarbeid som er lokalt forankret.

I praksis får studentene erfaring med hvordan kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse kan integreres i fagområdene Etikk, religion og filosofi og Nærmiljø og samfunn.  Praksis utgjør 30 dager og er en integrert del av kunnskapsområdet. Nærmere beskrivelse av innhold og progresjon i praksis finnes i semesterplaner og på www.uia.no/praksisblu

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 540 timer.

Studentevaluering

Kunnskapsområdeleder fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnet skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

To prosjektarbeid i grupper. Prosjektarbeidene kan inneholde individuelle bidrag. Hvert prosjekt teller 30 %.

Individuell, skriftlig eksamen under tilsyn etter andre semester, som teller 40%. Gradert karakter.

Nærmere informasjon om eksamen gis ved semesterstart.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SRE100K – Samfunn, religion, livssyn og etikk 20
SRE101 – Samfunn, religion, livssyn og etikk 20
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:44