Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Spansk/Norsk

Innhold

Emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, som består av fagdidaktikk i ett eller to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i spansk er inndelt i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp spanskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det spanske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen fokuserer på hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt. Praktisk-pedagogiske ferdigheter i klasseromsledelse, kommunikasjon og bygging av et godt læringsmiljø står sentralt.

Undervisning og læring tar opp fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier. Grunnleggende ferdigheter i faget, samt tverrfaglig arbeid, vil også bli drøftet. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, variasjon, tilpassing og vurdering av undervisning.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

Etter fullført emne skal studenten:

  • ha kunnskap om spanskfagets egenart

  • kjenne til Læreplanen i fremmedspråk, nivå 1, og hvordan den tilpasses spanskfaget

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i spanskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i spanskfaget på trinn 8-10

  • ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i spanskfaget

  • ha kunnskap om ungdomskultur, ungdoms motivasjon for faget og bevissthet om egen språklæring

 

Ferdigheter:

Etter fullført emne skal studenten:

  • kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i spansk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og spanskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i spanskfaget

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, variere, dokumentere og vurdere spanskundervisning på trinn 8-10

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 8-10

 

Generell kompetanse:

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere rundt fagdidaktiske problemstillinger generelt og i spanskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og kunne forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne utvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • være i stand til å nyttiggjøre seg resultater fra faglig, didaktisk og pedagogisk forskning

  • kunne utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Bestått praksis

  • Obligatorisk deltakelse i undervisningen (80 %)

  • Obligatorisk deltakelse på oppstartskurs

  • For studenter som har valgt spansk som fag 1: Bestått presentasjon av undervisningsopplegg

  • For studenter som har valgt spansk som fag 2: Bestått tverrfaglig oppgave i pedagogikk og fagdidaktikk

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen vil bære preg av varierte arbeidsformer, og gis i form av forelesninger, seminar, gruppearbeid, samtale, bruk av digitale verktøy, skolebesøk, praksis og veiledning. Studentene vil også få ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisning for hverandre med utgangspunkt i varierte undervisningsformer.

Utenom undervisningen forventes det at studentene arbeider med oppgaver, både individuelt og i grupper. En betydelig del av studentenes læring og modning vil skje gjennom slik egeninnsats.

Da emnet er en del av praktisk-pedagogisk utdanning, fordrer det studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser som inngår i undervisningen. Det vil derfor være krav om obligatorisk deltakelse i undervisningen, inkludert oppstartskurs.

Studenter som har valgt spansk som fag 2 skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave med pedagogikk. Studenter som har valgt spansk som fag 1 skal presentere og reflektere rundt et undervisningsopplegg.

Studentene skal ha seks ukers praksis, primært på ungdomstrinnet.

Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilgang for privatister

Nei

Eksamen

Muntlig eksamen på spansk, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/Ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SPA112 – Fagdidaktikk i spansk, del 1, ettfagsvariant 7.5
SPA100 – Fagdidaktikk i spansk 7.5
SPA107 – Fagdidaktikk i spansk PPU - ettfagsvarianten 7.5
SPA110 – Fagdidaktikk i spansk, del 1 (for trinn 8-13) 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:42