Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk/Spansk

Innhold

Emnet er en del av lektorutdanningens profesjonsfag, som består av fagdidaktikk i to fag, pedagogikk og praksis.

Emnet i fagdidaktikk i spansk er delt inn i tre hovedområder:

  • Skolen i samfunnet og faget i skolen

  • Elevkunnskap og lærerrollen

  • Undervisning og læring

Skolen i samfunnet og faget i skolen tar opp spanskfagets egenart, utvikling og legitimering som skolefag, samt det spanske språkets stilling i en internasjonal kontekst. Kjennskap til læreplanverket og refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger er også sentralt.

Elevkunnskap og lærerrollen tar opp rollen som spansklærer og hvordan kunnskap om ungdomskultur og mangfoldet i elevenes bakgrunn og forutsetninger har innvirkning på lærerens rolle. Refleksjon rundt læreren som språklig rollemodell blir også berørt.

Undervisning og læring behandler fagdidaktiske teorier, varierte arbeidsmåter og læringsstrategier relatert til undervisning i spansk på trinn 8-10. Hovedområdet tar opp arbeid med grunnleggende språkferdigheter i spansk og grunnleggende ferdigheter på tvers av fag. Studentene får erfaring med ulike læremidler, inkludert digitale verktøy, og de får praktisk øvelse i form av planlegging, gjennomføring, tilpassing og vurdering av spanskundervisning på trinn 8-10.

Læringsutbytte

Kunnskaper: Etter fullført emne skal studenten

  • ha kunnskap om spanskfagets egenart

  • kjenne til Læreplanen i fremmedspråk, nivå 1, og hvordan den tilpasses til spanskfaget

  • ha kunnskap om fagdidaktiske teorier og problemstillinger i spanskfaget rettet mot trinn 8-10

  • ha kunnskap om ulike læringsstrategier og arbeidsmåter i spanskfaget på trinn 8-10

  • ha kunnskap om grunnleggende språkferdigheter i spanskfaget

  • ha kunnskap om ungdomskultur og ungdoms bevissthet og interesse for faget

 

Ferdigheter: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne ta i bruk sine språklige ferdigheter i spansk på en måte som fremmer gode faglige og sosiale læringsprosesser

  • kunne anvende kunnskap om Læreplan i fremmedspråk og spanskfagets egenart for å legge til rette for gode læringsprosesser på trinn 8-10

  • kunne anvende kunnskap om ungdomskultur og mangfold i elevers bakgrunn og forutsetninger i arbeidet med å legge til rette for læring i spanskfaget

  • kunne planlegge, gjennomføre, tilpasse, dokumentere og vurdere spanskundervisning på trinn 8-10

  • kunne bruke og begrunne varierte arbeidsmåter og læringsstrategier tilpasset trinn 8-10

  • kunne vurdere og ta i bruk ulike læremidler, inkludert digitale, i undervisningen tilpasset trinn 8-10

 

Generell kompetanse: Etter fullført emne skal studenten

  • kunne reflektere rundt fagdidaktiske problemstillinger generelt og i spanskfaget spesielt

  • inneha en profesjonell holdning og forholde seg til og slutte opp om den profesjonsetiske plattformen

  • kunne videreutvikle sin faglige og fagdidaktiske kompetanse

  • kunne utvikle sin profesjonsfaglige digitale kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

  • Godkjent obligatorisk deltagelse i undervisningen (80%)

  • Bestått tverrfaglig oppgave i spansk fagdidaktikk og pedagogikk

  • Bestått praksis

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminar med varierte arbeidsformer og praktiske øvelser. Studentenes faktiske deltakelse i praktiske øvelser er en nødvendig del av profesjonsfaget, derfor er det obligatorisk deltakelse i emnet. Undervisningsspråk er spansk og norsk. Studentene skal gjennomføre en tverrfaglig oppgave i spansk fagdidaktikk og pedagogikk. Studentene skal ha seks ukers praksis. Forventet arbeidsomfang i emnet er ca. 200 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1. 

Eksamen

Muntlig eksamen på spansk, inkludert en forberedt presentasjon. Bestått/ikke bestått.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SPA112 – Fagdidaktikk i spansk, del 1, ettfagsvariant 7.5
SPA111 – Fagdidaktikk i spansk, del 1 7.5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:41