Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Anbefalte forkunnskaper

Det anbefales at studenter har gjennomført og bestått SO-105 og SO-106 fra første semester i studiet

Innhold

Emnet omhandler forhold som kan hemme og fremme inkludering og samfunnsdeltakelse for ulike utsatte grupper. Hovedvekten legges på perspektiver knyttet til utenforskap i utdanning og arbeid samt teori, tilnærminger og arbeidsformer som gir kunnskap om hva som kan styrke og svekke deltakelse. Praksisstudier inngår i emnet. Vi bruker praksisplasser i hele Agder fylke.

Læringsutbytte

Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende grunnleggende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:  

Kunnskaper 

Etter fullført emne skal studenten ha 

  • bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis  

  • kunnskap om ulike oppvekst- og levekår med betydning for individers helse, utdanning, livskvalitet og arbeidsdeltakelse 

  • kunnskap om praksisteorier i sosialt arbeid med vekt på relasjon, kommunikasjon og tett oppfølging i samhandling med individer og familier 

  • kunnskap om arbeidsbegrepet, arbeidslinja, arbeidsmarkedspolitikk, arbeidsliv og arbeidsinkludering 

  • kunnskap om arbeids- og velferdsetatens ytelser og tjenester samt metoder i arbeid og samarbeid med berørte parter, inkludert tverrfaglig og interorganisatorisk samarbeid og samarbeid med brukerorganisasjoner 

 

Ferdigheter 

Etter fullført emne skal studenten 

  • ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over velferdspolitiske rammer og roller for sosialt arbeids yrkesutøvelse på områdene som emnet er innrettet mot 

  • kunne anvende ulike kunnskapskilder til forståelse av sosiale problemer - for å forebygge marginalisering og fremme inkludering, mestring og endring, i samarbeid med enkeltpersoner, familier og andre samarbeidspartnere 

  • ha erfaring med muntlig fremstilling og skriftlig dokumentasjon  

 

Generell kompetanse 

Etter fullført emne skal studenten 

  • kjenne til forhold og prosesser som bidrar til marginalisering, diskriminering og utenforskap for individer og grupper 

  • ha kunnskap og innsikt i hvordan en gjennom samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers egenverd, gi sosial støtte (fremme mestring) og bidra til inkludering på sentrale samfunnsarenaer. 

  • kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i yrkesutøvelsen  

Vilkår for å gå opp til eksamen

Arbeidskrav må være godkjent. Deltakelse på obligatorisk seminar og ferdighetstrening. Gjennomført og bestått praksis. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger, obligatorisk ferdighetstrening, obligatorisk praksis, gruppearbeid og seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 540 timer. 

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.

Eksamen

Muntlig eksamen med graderte karakterer, A-F. 

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
SO-103 – Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis 5
SO-203 – Arbeidsinkludering 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:38