SO-107 Marginalisering og inkludering
- Studiepoeng:
- 20
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for samfunnsvitenskap
- Emneansvarlige:
-
- Mette Fløystad Kvammen
- Heidi Esma Dahl Bønnhoff
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
Det anbefales at studenter har gjennomført og bestått SO-105 og SO-106 fra første semester i studiet
Innhold
Emnet omhandler forhold som kan hemme og fremme inkludering og samfunnsdeltakelse for ulike utsatte grupper. Hovedvekten legges på perspektiver knyttet til utenforskap i utdanning og arbeid samt teori, tilnærminger og arbeidsformer som gir kunnskap om hva som kan styrke og svekke deltakelse. Praksisstudier inngår i emnet. Vi bruker praksisplasser i hele Agder fylke.
Læringsutbytte
Etter fullført emne forventes det at studentene har tilegnet seg følgende grunnleggende kunnskaper og ferdigheter samt generelle kompetanse:
Kunnskaper
Etter fullført emne skal studenten ha
-
bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, og velferdspolitikkens betydning for sosialt arbeids praksis
-
kunnskap om ulike oppvekst- og levekår med betydning for individers helse, utdanning, livskvalitet og arbeidsdeltakelse
-
kunnskap om praksisteorier i sosialt arbeid med vekt på relasjon, kommunikasjon og tett oppfølging i samhandling med individer og familier
-
kunnskap om arbeidsbegrepet, arbeidslinja, arbeidsmarkedspolitikk, arbeidsliv og arbeidsinkludering
-
kunnskap om arbeids- og velferdsetatens ytelser og tjenester samt metoder i arbeid og samarbeid med berørte parter, inkludert tverrfaglig og interorganisatorisk samarbeid og samarbeid med brukerorganisasjoner
Ferdigheter
Etter fullført emne skal studenten
-
ha innsikt i og kunne reflektere kritisk over velferdspolitiske rammer og roller for sosialt arbeids yrkesutøvelse på områdene som emnet er innrettet mot
-
kunne anvende ulike kunnskapskilder til forståelse av sosiale problemer - for å forebygge marginalisering og fremme inkludering, mestring og endring, i samarbeid med enkeltpersoner, familier og andre samarbeidspartnere
-
ha erfaring med muntlig fremstilling og skriftlig dokumentasjon
Generell kompetanse
Etter fullført emne skal studenten
-
kjenne til forhold og prosesser som bidrar til marginalisering, diskriminering og utenforskap for individer og grupper
-
ha kunnskap og innsikt i hvordan en gjennom samarbeid med berørte parter kan styrke menneskers egenverd, gi sosial støtte (fremme mestring) og bidra til inkludering på sentrale samfunnsarenaer.
-
kunne reflektere kritisk over sin profesjonelle rolle i møte med institusjonelle og politiske krav i yrkesutøvelsen
Vilkår for å gå opp til eksamen
Arbeidskrav må være godkjent. Deltakelse på obligatorisk seminar og ferdighetstrening. Gjennomført og bestått praksis. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger, obligatorisk ferdighetstrening, obligatorisk praksis, gruppearbeid og seminarer. Forventet arbeidsomfang er omtrent 540 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Muntlig eksamen med graderte karakterer, A-F.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
SO-103 – Fordypning i sosialt arbeids teori og praksis | 5 |
SO-203 – Arbeidsinkludering | 5 |