Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Ph.d.-program i humaniora og pedagogikk

Forkunnskapskrav

Det kreves opptak på relevant doktorgradsprogram

Anbefalte forkunnskaper

Studentene forutsettes å ha grunnleggende kunnskaper om etikk fra bachelor eller master- utdanninger. Studenter som ikke har studert etikk på masternivå, anbefales å lese innføringer i etisk teori og forskningsetikk, etter samråd med sin veileder eller kursansvarlig.

Innhold

Emnet omhandler sentrale samfunnsetiske utfordringer knyttet til forskningen og forskerrollen. Følgende tema vil være sentrale:

  • Normative utfordringer i empirisk forskning og hermeneutiske tilnærminger.
  • Forskningens samfunnsmessige konsekvenser
  • Forskere som premissleverandører til profesjoner og i politiske beslutninger
  • Forskningens tema og rådende narrativ
  • Forskningenes frihet og dens utfordringer
  • Interseksjonalitet i forskning og forskningstradisjoner

Læringsutbytte

Etter fullført kurs skal studenten ha avansert kunnskap om forskningens etiske og normative dimensjoner og utfordringer. Videre skal studenten kunne identifisere og reflektere over forskningens samfunnsetiske utfordringer, og ha oppøvd en etisk bevissthet og kritisk tenkning knyttet til egen forskning og forskerrollen. Studenten skal dermed kunne reflektere på et høyt nivå over forskning som moralsk virksomhet.

Vilkår for å gå opp til eksamen

Deltakelse på kurset.

Undervisnings- og læringsformer

En samling på normalt tre dager som gjennomføres i en kombinasjon av forelesninger, seminardrøftinger og presentasjon og drøfting av papers.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:31