Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet ser på konkrete eksempler på konflikt og forsoning, både lokalt, nasjonalt og globalt. Eksempler er profesjonskonflikter, konflikter mellom minoriteters religiøse praksis i møte med storsamfunnet, konflikt mellom ulike religioner og livssyn, og de etiske og praktiske utfordringene ved en forsoningsprosess etter større moralske overtramp. Teoretiske innfallsvinkler til emnet kan være filosofiske, etiske, religionsvitenskapelige, psykologiske og sosiologiske.

Læringsutbytte

Etter å ha fullført emnet skal studenten

  • ha inngående kunnskap om forskjellige konflikter og forsoningsprosesser i dagens samfunn

  • kunne presentere og analysere religioners rolle i slike konflikter og forsoningsprosesser

  • kunne drøfte disse konfliktene og forsoningsprosessene ut fra filosofiske, etiske, religionsvitenskapelige, psykologiske eller sosiologiske perspektiver

 

Vilkår for å gå opp til eksamen

Studentene må muntlig presentere et tema i et fremleggsseminar og kommentere et notat til en medstudent. Dette må gjøres på basis av et 5-siders notat og skal være godkjent av faglærer innen en angitt dato. Mer informasjon ved semesterstart.

Undervisnings- og læringsformer

Forelesninger og seminarer. Forventet arbeidsomfang: ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Opptakskravet er det samme som for masterprogrammene emnet inngår i.

Eksamen

En ukes individuell hjemmeeksamen (omfang ca. 4000 ord). Justerende muntlig eksamen. Begge deler må være bestått. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL406 – Konflikt og forsoning 10
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:27