REL129 Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for humaniora og pedagogikk
- Emneansvarlige:
-
- Gunhild Maria Hugdal
- Trond Kenneth Andreassen Frestad
- Undervisningssemester:
- Høst
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
Undervisningsspråk
NorskInnhold
Emnet dekker de første 15 studiepoengene i KRLE i grunnskolelærerutdanningen 5-10. Emnet gir en første innføring i KRLE-faget. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om utvikling av religionsundervisningen historisk, skolens formål og verdigrunnlag, fagplanarbeid og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.
Faget i praksis
I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot KRLE-lærerrollen og arbeidsmåter i faget. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.
Læringsutbytte
KUNNSKAP
Studenten har kunnskap om
-
historie, mangfold, lære, praksis, etikk og estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen og livssynshumanismen, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold
-
hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen
-
praksis og sentrale fortellinger i forbindelse med høytider og seremonier i ulike religioner og livssyn
-
didaktiske utfordringer som er spesielle for skolefaget
-
etiske teorier anvendt på emner fra profesjonsetikk og områdeetikk
-
grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger inkludert læreplanutvikling og KRLE-lærerrollen
-
grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål, og om skolens fritaksordning
-
sentrale arbeidsmåter i KRLE
FERDIGHETER
Studenten kan
-
planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte som fremmer alle elevers læring
-
analysere lokale læreplaner i KRLE og lage skisser til slike planer
-
samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet
-
gjennomføre tilpasset opplæring som tar hensyn til elevenes tros- og livssynsbakgrunn
-
analysere etiske spørsmål som angår skolen, yrket og elevene på bakgrunn av etisk teori, og ta stilling til hvordan disse spørsmålene kan løses
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
-
kan drøfte hva religion og livssyn kan bety for den enkelte og for samfunnet
-
kan drøfte og ta stilling til utfordringer og muligheter i arbeidet med elever med ulik religiøs- og livssynsmessig bakgrunn
-
kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet
-
har yrkesetisk kompetanse
Vilkår for å gå opp til eksamen
For grunnskolelærerstudenter:
-
bestått praksis
-
70 % obligatorisk fremmøte til undervisning
-
tre obligatoriske arbeider skal være godkjent
For enkeltemnestudenter:
-
didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent
-
tre obligatoriske arbeider skal være godkjent
Undervisnings- og læringsformer
Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Gjennom semesteret skal studentene arbeide med ulike typer arbeidskrav hvorav tre vil inngå i en mappe for sluttvurdering. Det inngår 20 dager praksis.
Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.
Studentevaluering
Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.
Tilbys som enkeltemne
Ja, hvis ledig plass.
Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne
Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videre opplæring.
Eksamen
Mappeevaluering og justerende muntlig eksamen. Nærmere informasjon gis ved semesterstart. Gradert karakter.
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 | 15 |
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 | 15 |
REL114 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 | 15 |