Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker 15 studiepoeng av KRLE2 i GLU 1-7. Emnet skal dyktiggjøre studenten til undervisning i grunnskolens KRLE-fag og bygger særlig på arbeidet med KRLE-fagets hovedområde filosofi og etikk. Emnet legger vekt på kunnskap om KRLE-faget og dets historie, arbeidsmåter og vurderingsformer i faget.

Faget i praksis

I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot ulike arbeidsmåter og vurderingsformer i faget. Bruk av fortelling, estetikk og IKT vil være sentralt. Studentene skal også øve spesielt på å integrere de grunnleggende ferdighetene i KRLE.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om sentrale etiske og filosofiske problemstillinger som liv og død, ytringsfrihet, miljø og ressursbruk, minoritetsspørsmål, diskriminering og kroppsfokusering i barnekulturen

  • har kunnskap om filosofihistorie og noen utvalgte filosofer

  • har omfattende kunnskap om forskning på barn i forbindelse med religion, livssyn og etikk

  • har kunnskap om grunnskolefagets historie og samfunnsmessige rolle med vekt på tiden etter 1997, og om ulike løsninger på religions- og livssynsundervisningen i andre land

  • har kunnskap om et bredt utvalg av arbeidsmåter og vurderingsformer i faget

FERDIGHETER

Studenten

  • kan drøfte aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger ut fra ulike religiøse, livssynsmessige og ideologiske posisjoner

  • kan reflektere selvstendig over ulike arbeidsmåter og vurderingsformer som blir brukt i skolefaget

  • kan drøfte lokale læreplaner og utvikle skisser til slike

  • kan vurdere lærebøker og bruken av dem i KRLE-faget

  • kan reflektere over skole-hjem-samarbeid, spesielt med hensyn til livssynsmessige eller religiøse spørsmål og utfordringer

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • har omfattende kunnskap om aktuelle filosofiske og etiske problemstillinger og kan bruke dette på ulikt vis i og utenfor skolefaget

  • kan gjøre rede for ulike konsekvenser av skolens verdigrunnlag

  • kan reflektere over egen utvikling i arbeidet som KRLE-lærer

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

  • bestått praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte til undervisning (inkludert fellessamlinger)

  • to obligatoriske arbeider skal være godkjent

For enkelemnestudenter:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent

  • to obligatoriske arbeider skal være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Spesielt i seminartimene vil eksemplariske undervisningsformer bli brukt i stor utstrekning. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis og prosjektarbeid. Det inngår 10 dager praksis. Semesteroppgaven vil gi erfaring med empirisk FoU-arbeid i KRLE.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

For enkeltemnestudenter: Fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videregående opplæring, samt eventuelle forkunnskapskrav.

Eksamen

Fire timers individuell, skriftlig eksamen under tilsyn (teller 60 %). Semesteroppgave (teller 40 %). Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL111 – Etikk og fagdidatikk 15
REL113 – Etikk, filosofi og fagdidatikk 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:42