Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet dekker de første 15 studiepoengene i KRLE i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Emnet gir en første innføring i KRLE-faget. I fagdidaktikken dreier det seg særlig om utvikling av religionsundervisningen historisk, skolens formål og verdigrunnlag, fagplanarbeid og arbeidsmåter i faget. Bruk av forskning og utviklingsarbeid vil stå sentralt i arbeid med alle temaene.

 

I emnets praksisperiode rettes oppmerksomheten spesielt mot KRLE-lærerrollen og arbeidsmåter i faget. Studentene skal prøve ut ulike arbeidsmåter og drøfte dette med medstudenter og praksislærer, og det skal jobbes videre med dette i undervisningen på campus.

Læringsutbytte

KUNNSKAP

Studenten har kunnskap om

  • historie, mangfold, lære, praksis, etikk og estetiske uttrykk i kristendommen, jødedommen, islam, hinduismen, buddhismen og livssynshumanismen, med særlig vekt på kristendommen og norske forhold

  • hellige tekster: hovedinnhold, historisk bakgrunn og sentrale fortellinger, med særlig vekt på Bibelen

  • praksis og sentrale fortellinger i forbindelse med høytider og seremonier i ulike religioner og livssyn

  • didaktiske utfordringer som er spesielle for skolefaget

  • etiske teorier anvendt på emner fra profesjonsetikk og områdeetikk

  • grunnleggende fagdidaktiske begreper og problemstillinger inkludert læreplanutvikling og KRLE-lærerrollen

  • grunnskolefagets historie, begrunnelse, innhold og formål, og om skolens fritaksordning

  • sentrale arbeidsmåter i KRLE og begynneropplæring i faget

FERDIGHETER

Studenten kan

  • planlegge, gjennomføre og vurdere KRLE-undervisning på en selvstendig og faglig gjennomtenkt måte som fremmer alle elevers læring

  • analysere lokale læreplaner i KRLE og lage skisser til slike planer

  • samarbeide om faget med andre lærere, elever, hjemmene og samarbeidspartnere i lokalmiljøet

  • gjennomføre begynneropplæring i faget og en tilpasset opplæring som tar hensyn til elevenes tros- og livssynsbakgrunn

  • analysere etiske spørsmål som angår skolen, yrket og elevene på bakgrunn av etisk teori, og ta stilling til hvordan disse spørsmålene kan løses

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan drøfte hva religion og livssyn kan bety for den enkelte og for samfunnet

  • kan drøfte og ta stilling til utfordringer og muligheter i arbeidet med elever med ulik religiøs og livssynsmessig bakgrunn

  • kan legge til rette for samarbeid mellom hjemmet, skolen og lokalmiljøet

  • har yrkesetisk kompetanse

Vilkår for å gå opp til eksamen

For grunnskolelærerstudenter:

  • bestått praksis

  • 70 % obligatorisk fremmøte til undervisning

  • tre obligatoriske arbeider skal være godkjent

For enkeltemnestudenter:

  • didaktisk arbeid av tilsvarende omfang som praksis skal være godkjent

  • tre obligatoriske arbeider skal være godkjent

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningen består dels av fellesforelesninger, seminartimer og gruppearbeid. Arbeidet med faget er også knyttet opp til praksis, ekskursjoner og prosjektarbeid. Gjennom semesteret skal studentene arbeide med ulike typer arbeidskrav hvorav tre vil inngå i en mappe for sluttvurdering. Det inngår 20 dager praksis. Nærmere beskrivelser av prosjektet utdeles ved semesterstart.

Emnet har et forventet arbeidsomfang på ca. 400 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig fastsetter i samråd med studenttillitsvalgt evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering i tråd med kvalitetssystemet kapittel 4.1.

Tilbys som enkeltemne

Ja, hvis ledig plass.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Enkeltemnestudenter må ha fullført lærerutdanning rettet inn mot grunnskolen/videre opplæring.

Eksamen

Mappeevaluering og justerende muntlig eksamen. Nærmere informasjon gis i ved semesterstart. Gradert karakter.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
REL105 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 1-7 15
REL107 – Innføring i religion, livssyn og etikk, trinn 5-10 15
REL114 – Innføring i kristendom, religion, livssyn og etikk 1 15
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:22