Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Mennesker med adferd som oppleves utfordrende og problematiske vil helse- og sosialpersonell treffe på mange arenaer i samfunnet. Hos barn i barnehage og skole, i arbeid med personer med utviklingshemming, hos eldre med demens, innen rus og psykisk helsearbeid osv. Målretta miljøarbeid er en paraply av tilnærmingsmåter som benytter positive strategier for å møte håndtere utfordrende situasjoner, og vil være hovedinnholdet i kurset. Utgangspunktet er å forstå utfordrende atferd ut fra sin funksjon. Dette gjøres gjennom en analyse av de foranledninger og de konsekvenser atferden har (FAK-analyse). Analysen danner grunnlag for tiltak, intervensjoner, behandlings- og samhandlingsformer som tar utgangspunkt i nettopp de miljømessige årsakene til den utfordrende atferden. Det legges vekt på systematikk, dokumentasjon og etisk refleksjon i alle ledd i prosessen.

Læringsutbytte

Etter avsluttet emne skal studenten:

  • ha kunnskap om og ferdigheter i avgrensning og forebygging av utfordrende atferd

  • ha ferdigheter i å kartlegge omfang av utfordrende atferd

  • ha ferdigheter i å gjennomføre funksjonelle analyser

  • ha kunnskap om ulike måter å gjennomføre funksjonelle analyser

  • kunne gjengi intervensjoner, behandlingsformer, tiltak og samhandlingsformer som er aktuelle ved problematferd

  • kunne planlegge gjennomføringen og evaluering av tiltak/endring i samhandlingsform

  • kunne dokumentere effekten av tiltak / endring av samhandlingsform

kunne identifisere etiske utfordringer i alle ledd i håndteringsprosessen av utfordrende personer

Vilkår for å gå opp til eksamen

Oppfylt krav til deltakelse på praktiske øvelser.

Undervisnings- og læringsformer

Undervisningsopplegget er samlingsbasert, og vil bestå av en kombinasjon av forelesninger, arbeidsoppgaver og praktiske øvelser/ferdighetstrening både i grupper og plenum. Det er krav om obligatorisk tilstedeværelse i deler av undervisningen.
Forventet arbeidsomfang i emnet er 135 timer.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres som midtveisevaluering og i tråd med normalordningen i kvalitetssikringssystemet kapittel 2.1.1. En eventuell sluttevaluering kan gjennomføres ved behov.

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Bachelorgrad (180 studiepoeng) i helse- og sosialfag (barnevern, ergoterapi, fysioterapi, sosialt arbeid, sykepleie eller vernepleie), medisin, pedagogikk (allmennlærer og barnehagelærer), politiarbeid, sosiologi eller psykologi, og minst ett års utdanningsrelevant yrkespraksis etter endt utdanning. Søkere med annen høgskole- eller universitetsutdanning på tilsvarende utdannings- og praksisnivå kan etter særskilt vurdering bli tatt opp som student.

Eksamen

Skriftlig gruppeeksamen. Gradert karakter. Nærmere informasjon om oppgavene som skal inngå i mappen er gitt i emneheftet.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PSY919 – Utfordrende atferd og målretta miljøarbeid 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:17