PSY908 Psykososialt arbeid med barn og unge
- Studiepoeng:
- 15
- Ansvarlig avdeling:
- Fakultet for helse- og idrettsvitenskap
- Emneansvarlig:
- Odd Kenneth Hillesund
- Undervisningssemester:
- Vår
- Undervisningsspråk:
- Norsk
- Varighet:
- 1 semester
Emnet er tilknyttet følgende studieprogram
- Psykososialt arbeid med barn og unge, videreutdanning, deltid
- Psykososialt arbeid med barn, ungdom og deres familier, halvårsstudium - deltid
Undervisningsspråk
NorskAnbefalte forkunnskaper
PSY912-G Psykisk helse hos barn og unge, 15 sp
eller
PSY913-G Psykisk helse hos barn og unge I,10 sp, og PSY914-G Psykisk helse hos barn og unge II, 10 sp
Innhold
-
Den terapeutiske relasjon - om respekt, tydelighet, innlevelse og varme
-
Ulike arbeidssteder og arbeidsmåter med barn og ungdom med psykiske problemer - forståelse, vurdering og handlingsalternativer fra ulike perspektiver
-
Forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid med barn og unge - konkrete og gode eksempler
-
Kartlegging av psykososiale risikofaktorer og sosiale beskyttelsesfaktorer i lokalmiljøet - tiltaksoversikt
-
Tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring av eget liv - om lavterskeltilbud
-
Behovs- og brukerstyrte tiltak som understøtter barn, ungdom og pårørendes kompetanser og ressurser
-
Om å fange opp, samtale og arbeide med risikoutsatte barn og ungdom
-
Om bruk av aktivitet, bevegelse, lek, kunst og kreativitet i psykososialt arbeid med barn og ungdom
-
Endringsarbeid - om ansvar, samarbeid på tvers og motivasjon i praksis
-
Etiske dilemmaer i psykisk helsearbeid med barn og unge - utvikling av personlige kompetanser og moralsk forsvarlig praksis
-
Om utviklingen av praktiske kunnskaper - eget fags teorier og arbeidsformer for å fremme barn og ungdoms psykiske helse
Læringsutbytte
Studentene har etter endt emne:
-
avansert kompetanse i å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov
-
kompetanse til helsefremmende og forebyggende psykososialt arbeid med barn og ungdom
-
integrerte kunnskaper og ferdigheter til å initiere og delta i helhetlige og samarbeidende tjenestetilbud med barn og ungdom
-
kunnskaper og ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljøet som øker barn og ungdoms evner til å mestre belastende psykososiale levekår, og kjenne til om ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninger
-
kunnskap om systematisk, kritisk og etisk refleksjon og utvikling i egne praksiser
-
innsikt i forskning, evaluering og kvalitetssikring av psykisk helsearbeid med barn og unge
Vilkår for å gå opp til eksamen
Godkjent obligatoriske deler av undervisningen. Praksisveiledning knyttes til eksamensoppgave, og det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på veiledningen.
Undervisnings- og læringsformer
Forelesninger
Det kreves 80 % dokumentert tilstedeværelse på timeplanlagte forelesninger.
Selvstendige litteraturstudier og oppgaver.
Studentevaluering
Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i Canvas.
Eksamen
Studentene gjennomfører skriftlige arbeider som samles i en personlig mappe, og denne mappen utgjør grunnlaget for den skriftlige eksamensvurderingen. Det gis gradert karakter på mappen. (Nærmere beskrivelse i emneheftet).
Reduksjon i studiepoeng
Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:
Emne | Studiepoengreduksjon |
---|---|
PSY908 – Psykososialt arbeid med barn og unge | 15 |
PSY908 – Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer | 15 |