Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

  • Akademisk e-sport 1, halvårsstudium

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

E-sport og gaming er aktiviteter i stadig vekst som appellerer til barn, unge og voksne uavhengig av kjønn og bakgrunn. Det at så mange mennesker bruker mye av sin tid på å game har ført til at forskere, politikere og storsamfunnet har undret seg over (og i mange tilfeller bekymret seg over) hvilken effekt gaming har på individet og hvordan individer samhandler i og med dette mediet.

Dette emnet skal belyse et bredt utvalg av ulike aspekter ved gaming generelt og e-sport spesielt. Forhold som aggresjon og voldelige spill, toxic atferd og spillavhengighet er eksempler på tematikker som belyses i dette emnet. Emnet vil se på de psykologiske utfordringene som kan oppstå, samt relevante etiske og moralske problemstillinger.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studentene

  • Ha en basisforståelse for hva psykologi er og relevans når det gjelder spill, sport/idrett og arbeidsliv

  • Forstå hva som ligger i begrepene etikk, moral og psykologi

  • Kunne drøfte etiske problemstillinger relatert til bruk av spill, gaming og utøvelse av sport/idrett

  • Kunne drøfte ulike psykologiske utfordringer relatert til gaming og sport/idrett og arbeidsliv.

  • Kunne drøfte ulike psykologiske og etiske utfordringer relatert til et inkluderende arbeidsliv

  • Kunne sammenligne ulike psyko-etiske aspekter knyttet til arbeidsliv og gaming, samt deres relevans for utenforskap, segregering og inkludering i arbeidslivet

  • Kunne drøfte egne og andres holdninger og atferd i lys av psykologisk og etiske perspektiver og teorier

Vilkår for å gå opp til eksamen

Alle innleveringer må være bestått for å kunne gå opp til eksamen. Oversikt over obligatoriske innleveringer gis ved semesterstart i Canvas.

Undervisnings- og læringsformer

Emnet er lagt opp som en kombinasjon av forelesninger, omvendt klasserom, diskusjoner og obligatoriske oppgaver. Det vil også presenteres mange ulike situasjoner som studentene skal ta stilling til.

Det vil bli gitt oppgaver som er relevante for alle læringsmålene. Det vil være tre fysiske samlinger.

Forventet arbeidsomfang for gjennomsnittsstudenten er 135 timer.

Studentevaluering

Emneansvarlig i samråd med studenttillitsvalgt fastsetter evalueringsform og om emnene skal ha midtveis- eller sluttevaluering, jf. kvalitetssystemet kapittel 4.1. Informasjon om evalueringsform for emnet publiseres i gjeldende LMS.

Tilbys som enkeltemne

Nei

Opptakskrav hvis tilbudt som enkeltemne

Emnet er en del av et oppdragsstudium og er forbeholdt studenter som deltar i Varodd-prosjektet GameOn.

Eksamen

Refleksjonsnotat relatert til en gitt problemstilling med muntlig eksamen. Gradert karakter.

Annen informasjon

Studentene må ha tilgang på egen pc/mac med grafikkort.

Reduksjon i studiepoeng

Innholdet i dette emnet dekkes helt eller delvis av annet emne. Tas ett av disse emnene i tillegg, reduseres studiepoengene som følger:

Emne Studiepoengreduksjon
PS-104 – Psychology and Ethics 5
Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 1. juli 2024 02:49:10