Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.

Innhold

Teoretisk og didaktisk kunnskap i fokusfagene. Selvstendig planlegging og gjennomføring av undervisning med fokus på grunnleggende ferdigheter, digital kompetanse og varierte arbeids- og vurderingsformer. Bruk av eget FoU-arbeid.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har kjennskap til ulike kilder skolen og lærere kan bruke for å drive FoU-arbeid i skolen eller egen praksis

  • har kjennskap til hvilke metoder og tiltak praksisskolen benytter seg av i sitt forsknings- og utviklingsarbeid på ulike områder, både faglig og psykososialt.

  • har god teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan på egenhånd planlegge og gjennomføre undervisning med fokus på klasseledelse, grunnleggende ferdigheter, varierte arbeidsmåter, mål og vurdering i fokusfag.

  • kan gjennomføre opplæring som fremmer elevenes digitale kompetanse.

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende kunnskap, forskning, teori og eget FoU-arbeid til å videreutvikle egen og andres pedagogiske praksis på en konstruktiv måte.

  • har kunnskap om hva teori og forskning sier om ferdigheter og egenskaper ved den gode læreren, samt læringsfremmende oppgavetyper og vurderingsformer.

  • bidrar positivt i skolens utvikling av læringsmiljø ved å samtale og drøfte undervisning og læring i lys av holdninger, verdier og etiske utfordringer.

  • har utviklet en tydelig læreridentitet og viser endrings- og utviklingskompetanse.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart gjennom fagdidaktisk arbeid i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 10 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:23