Emnet er tilknyttet følgende studieprogram

Forkunnskapskrav

Foregående praksisperioder må være gjennomført og bestått.

Innhold

Teoretisk og didaktisk kunnskap i fokusfagene. Grunnleggende ferdigheter og tilpasset opplæring, kartlegging, arbeids- og vurderingsformer.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • vet at IOPer er et verktøy og kjenner til hvordan lærere bruker det i sin tilrettelegging av undervisning.

  • har kunnskap om hvordan praksislærer bruker sin kompetanse om elevers forutsetninger og utvikling i sin planlegging av tilpasset opplæring.

  • kjenner til praksisskolens bruk av kartleggingsverktøy og -metoder i sitt arbeid med tilpasset opplæring.

  • har kjennskap til ulike kilder skolen og lærere kan bruke for å drive FoU-arbeid i skolen eller egen praksis.

  • har god teoretisk og didaktisk kunnskap i sine valgte fokusfag.

Ferdigheter

Studenten

  • kan på egenhånd planlegge og lede en læringsprosess i fokusfag med bruk av varierte arbeidsmåter som også legger til rette for tilpasset opplæring og utvikling av grunnleggende ferdigheter.

  • kan reflektere over og vurdere valg og bruk av ulike kartleggingsmetoder (faglig og/eller sosialt) og på bakgrunn av resultat følge opp en eller flere elever.

  • vet at alle elever har rett på tilpasset opplæring og bruker sin kunnskap om dette aktivt i sitt lærerarbeid.

Generell kompetanse

Studenten

  • kommuniserer med ulike aktører i skolen på en hensiktsmessig måte som fremmer læring og gode relasjoner uavhengig av situasjon.

  • har et kritisk blikk på egen og andres profesjonspraksis ved å gi og ta veiledning og råd fra medstudenter, praksislærer og rektor.

  • er selvstendig i sitt arbeid med planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning.

Faget i praksis

Hvert semester har studenten ett eller flere fokusfag. Det/de aktuelle fagene har særegne læringsutbytter knyttet til praksisstudiet som synliggjør fagets egenart (arbeidsformer etc.) i praksisperioden.

Undervisnings- og læringsformer

I praksis er studenten i et praksisparti sammen med medstudenter og er under profesjonsfaglig veiledning hos en praksislærer. Studenten skal alene og sammen med sine medstudenter jobbe med tilrettelegging av undervisning og øve ferdigheter i ulike situasjoner både faglig og sosialt. Dette innebærer arbeidsformer som individuell forberedelse, observasjon, veiledningsdeltakelse, planlegging, gjennomføring og evaluering/vurdering av undervisning i praksisgruppe. Studenten skal også aktivt delta i skolens øvrige virksomhet.

Praksisomfang er 15 dager.

Studentevaluering

Studentevaluering gjennomføres i form av en muntlig midtveisevaluering og utfylling av et elektronisk skjema som sluttevaluering. Det er utarbeidet et eget skjema for vurdering av praksisstudier. Dette er tilgjengelig på Web/ i Canvas.

Eksamen

Etter avsluttet praksis får studenten en individuell skriftlig vurdering med karakteren bestått/ikke bestått. Det er krav om 100 % tilstedeværelse i praksis for å få bestått praksis. Vurderingen av studenten skal bygge på læringsutbyttebeskrivelsen. Studenten legger frem vurderingsrapporten for praksislærer ved starten av påfølgende praksisperiode.

Sist hentet fra Felles Studentsystem (FS) 30. juni 2024 02:54:23